Pages

Thursday, June 21, 2012

'Bakar al-Quran bukan jenayah'

Penyiasat tentera Amerika hanya saran pesalah kena tindakan disiplin

WASHINGTON: Penyiasat tentera Amerika Syarikat mencadangkan lebih tujuh askar dikenakan tindakan disiplin kerana terbabit dalam kejadian membakar al-Quran di sebuah kem tentera Afghanistan.
Tetapi, keputusan rasmi belum dibuat mengenai butir-butir siasatan kes bakar al-Quran di sebuah kem tentera udara Amerika Februari lalu yang mencetuskan rusuhan menyebabkan berpuluh-puluh maut, kata pegawai terbabit.
Siasatan sudah selesai dan menunggu keputusan lanjut selepas hasil penyiasatan dikaji semula. - George Wright, Jurucakap tentera,
Penyiasat tidak mencadangkan dakwaan jenayah terhadap lebih enam askar dan seorang anggota tentera laut, kata pegawai itu.

Tentera Amerika mengesahkan siasatan kejadian itu sudah berakhir tetapi tidak memberikan maklumat lanjut mengenai bentuk tindakan disiplin yang dikenakan.

“Siasatan sudah selesai dan menunggu keputusan lanjut selepas hasil penyiasatan dikaji semula,” kata jurucakap tentera, George Wright.

Kejadian membakar al-Quran itu mencetuskan rusuhan anti Amerika selama beberapa hari menyebabkan 40 orang terbunuh, menjejaskan hubungan di antara tentera asing dan sekutu mereka di Afghanistan selain memaksa Presiden Barack Obama meminta maaf. 
Militan Taliban dilihat mengeksploitasi insiden itu apabila menggesa penduduk Afghanistan membunuh tentera asing sebagai membalas dendam.

Taliban didakwa terbabit menembak mati dua penasihat Amerika Syarikat yang terbunuh dalam pejabat Kementerian Dalam Negeri Afghanistan selepas insiden itu.

Pemimpin kanan tentera Amerika kemudian mengeluarkan beberapa permohonan maaf berikutan kejadian membakar al-Quran itu tetapi turut menegaskan bagaimana insiden berlaku masih tidak jelas.

Mengenai bilangan mereka yang dihukum juga tidak jelas berapa pegawai terbabit dan berapa anggota.

Selepas insiden itu, beberapa pegawai Amerika berkata, tentera mengeluarkan al-Quran dari penjara di Bagram kerana banduan didakwa menggunakan kitab suci itu untuk menghantar mesej sesama mereka. Tetapi, dakwaan itu belum dapat disahkan secara rasmi.

Afghanistan adalah negara yang banyak menerapkan soal keagamaan dalam kehidupan seharian hingga sebarang tentangan terhadap Islam biasanya mencetuskan bantahan dan penduduk menuduh tentera Barat tidak sensitif, selepas 10 tahun kempen Amerika menumbangkan Taliban. – AFP

No comments: