Pages

Monday, May 7, 2012

Remaja maut taufan landa Jepun

Berita Harian Online | Remaja maut taufan landa Jepun:
SEBAHAGIAN penduduk memeriksa kerosakan rumah mereka selepas puting beliung  melanda Tsukuba  di Ibaraki,   semalam.
SEBAHAGIAN penduduk memeriksa kerosakan
rumah mereka selepas puting beliung
 melanda Tsukuba di Ibaraki, semalam.



TOKYO: Puting beliung melanda timur Jepun semalam, mengorbankan seorang remaja dan mencederakan sekurang-kurangnya 30 lagi selain memusnahkan berpuluh-puluh rumah serta menyebabkan gangguan bekalan elektrik kepada 20,000 penduduk.

“Seorang remaja lelaki berusia 14 tahun maut akibat puting beliung,” kata jurucakap ibu pejabat bencana di bandar raya Tsukuba di Ibaraki, yang terletak 67 kilometer ke barat laut Tokyo.
Punca kematian belum diketahui tetapi mangsa antara 12 orang yang dikejarkan ke hospital oleh pasukan penyelamat selepas bencana itu, kata jurucakap berkenaan.
“Perangkaan itu sementara. Kami percaya bilangan kes kecederaan akan meningkat,” katanya.

Pasukan bomba dan kecemasan Tsukuba berkata 30 hingga 50 rumah musnah akibat bencana itu.

Beberapa kes kecederaan ringan turut dilaporkan di Togichi manakala sebahagian besar timur Jepun turut dilanda angin kencang, hujan batu, petir dan hujan lebat.

Rakaman televisyen dari Tsukuba menunjukkan rumah musnah, kereta terbalik, serpihan kaca bertaburan dan tiang elektrik tumbang. Gambar yang diambil dari udara menunjukkan kemungkinan ratusan rumah dan pangsapuri dengan kaca tingkap yang berselerak, kebanyakannya tiada bumbung diterbangkan puting beliung. 
Agensi cuaca Jepun mengeluarkan amaran bagi wilayah di timur negara itu, meminta penduduk mencari tempat berlindung jika angin kencang bertiup.

Angin kencang menyebabkan gangguan bekalan elektrik kepada hampir 20,000 penduduk di wilayah berkenaan, kata jurucakap Bekalan Elektrik Tokyo.

“Taufan dan guruh yang berlaku sekitar 12.46 tengah hari waktu tempatan dipercayai punca gangguan bekalan elektrik kepada 19,300 penduduk Tsukuba dan kawasan sekitarnya,” katanya. – AFP

No comments: