Pages

Saturday, May 5, 2012

Hukuman mati: Saudi lanjut proses permaafan

Hukuman mati: Saudi lanjut proses permaafan - Global - Sinar Harian:

JAKARTA - Kerajaan Arab Saudi telah melanjutkan tempohwaktu islah untuk proses permaafan selama tiga bulan lagi kepada empatwarganegara Indonesia yang sedang menghadapi hukuman mati di negara itu.

Keputusan Raja Abdullah mengenai perkara itu, yang dibuat semalam telah disampaikan melalui Kedutaan Besar Arab Saudi di Jakarta dalam satu nota diplomatik.

Kementerian Luar Negeri Indonesia dalam kenyataan hari ini berkata keputusan Raja Arab Saudi itu merupakan respons positif terhadap permintaan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono, berasaskan hubungan baik dan persahabatan kedua-dua buah negara.

Keputusan itu dikeluarkan menjelang pertemuan Menteri Luar Indonesia, Marty Natalegawa dengan Menteri Luar Arab Saudi, Putera Saud Al-Faisal pada 8 Mei ini di Riyadh, Arab Saudi.

Lanjutan waktu selama tiga bulan itu diberikan agar usaha permohonan maaf daripada pihak keluarga mangsa dapat terus dijalankan dalam tempoh islah (waktu penyelesaian perbalahan dengan jalan damai).

Dalam sistem udang-undang di Arab Saudi, keluarga merupakan satu-satunya pihak yang dapat memberikan kemaafan bagi melepaskan seseorang pesalah yang telah dijatuhi hukuman qisas, iaitu hukuman mati.

Sejak pertengahan tahun 2011 hingga sekarang, daripada 62 warganegara Indonesia yang menghadapi hukuman mati di Arab Saudi, seramai 23 orang telah dapat dibebaskan daripada menjalani hukuman tersebut. - Bernama

No comments: