Pages

Saturday, May 5, 2012

Gesa cegah keganasan terhadap media

Berita Harian Online | Gesa cegah keganasan terhadap media:


SEBAHAGIAN wartawan menyertai  perarakan sempena  Hari Kebebasan Akhbar Sedunia di  Tbilisi, Georgia, kelmarin.
SEBAHAGIAN wartawan menyertai perarakan sempena Hari Kebebasan Akhbar Sedunia di Tbilisi, Georgia, kelmarin.
GENEVA: Semakin ramai wartawan dibunuh ketika menjalankan tugas setiap tahun di seluruh dunia. Laporan menyatakan sekurang-kurangnya 67 wartawan maut tahun lalu manakala 22 lagi terbunuh sejak awal tahun ini. 

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon menyifatkan serangan itu sebagai keterlaluan dan menggesa semua negara berusaha menghalangnya.
Beliau juga meminta semua negara mencegah keganasan terhadap media dan mengambil langkah memastikan keselamatan wartawan dan kebebasan akhbar.
Sempena memperingati Hari Kebebasan Akhbar PBB kelmarin, Ban meminta semua diplomat yang hadir, wakil media dan wakil masyarakat awam untuk bertafakur seminit bagi memperingati wartawan yang terbunuh ketika bertugas tahun lalu. 

Jawatankuasa Melindungi Wartawan yang beribu pejabat di New York menyatakan, seramai 179 wartawan ditahan pada 2011, dengan 20 peratus peningkatan berbanding 2010 dan kadar paling tinggi sejak 1990, kata Ban. 

“Ramai lagi terpaksa menghadapi ugutan, gangguan dan tapisan oleh kerajaan, perbadanan dan individu yang mahu mengekalkan kuasa mereka atau menyembunyikan perbuatan silap dan salah laku mereka,” katanya. 

Presiden Ireland yang juga bekas wartawan penyiaran, Michael Higgins, berkata kematian itu menunjukkan risiko yang terpaksa dihadapi wartawan dan pekerja media. 
“Ramai wartawan menjadi sasaran pembunuhan manakala yang lain dibunuh tanpa sebarang alasan yang jelas,” katanya. 

Sementara itu kumpulan Wartawan Tanpa Sempadan mengemaskinikan senarai wartawan yang menjadi mangsa akibat tugas kepada 41 individu dan kumpulan. 
Ia juga mengecam tindakan ke atas wartawan termasuk diserang dan dibunuh. 

Kumpulan itu berkata suku pertama 2012 jelas menunjukkan pemangsa dunia diketuai Presiden Syria, Bashar Assad dan kumpulan Islam Somalia yang mampu bertindak sebagai penjual daging yang keterlaluan. 

Organisasi penyokong media, yang beribu pejabat di Perancis, mencela peningkatan serangan dan pembunuhan penyedia berita, yang meningkat daripada 57 pembunuhan pada 2010 kepada 67 pada 2011 serta 22 pembunuhan setakat ini tahun ini termasuk lima wartawan pembunuhan di Somalia, empat di Syria, dan dua masing-masing di Bangladesh, Brazil dan India. 

Di ibu negara Somalia, Mogadishu, puluhan wartawan Somalia mengadakan pertemuan dengan suasana suram untuk menyambut Hari Kebebasan Akhbar, mesyuarat yang berlaku jam saja selepas pembunuhan wartawan kelima Somalia tahun ini. – AP

1 comment:

Anonymous said...

Testimoni saya tentang bagaimana saya menjadi ahli Illuminati. Saya ingin tahu orang yang ingin menyertai Illuminati hebat sebagai ahli hebat Illuminati yang mahukan saya sebagai ahli hebat. Namanya ialah Lord Felix Morgan. Bantu saya memulihkan hidup saya dari peringkat kematian. Dilepaskan selepas kira-kira 5 tahun dan enam bulan. Selepas dikhianati oleh begitu ramai ahli Illuminati. Selama bertahun-tahun saya putus asa dan kewangan di lapangan. Tetapi pada suatu hari ketika melayari internet, saya terjumpa posting oleh Ahli Besar Illuminati Lord Felix Morgan dan mengatakan bahawa jika anda adalah salah seorang ahli Illuminati yang hebat, anda boleh menjadi terkenal, kaya dan berjaya dalam hidup. Saya menghubunginya dan saya menerangkan segala-galanya kepadanya dan dia mengesyorkan pendaftaran yang digunakan dan saya membayar ahli besar untuk memulakan saya dan saya telah dimulakan ke dalam World Order of the Illuminati. Selepas itu, mereka memberikan saya semua garis panduan dan memberitahu saya bahawa selepas permulaan ahli baharu akan diberi ganjaran wang tunai sebanyak $1,000,000. Dengan bantuan Lord Felix Morgan. Saya telah dimulakan sepenuhnya sebagai ahli penuh Illuminati. Jika nasihat anda ialah anda pernah mencuba penipu sebelum ini atau sedang, terpulang kepada saya untuk membantu anda menyertai jadi cuba Lord Morgan. Ini adalah peluang terbaik anda untuk menjadi apa yang anda inginkan dalam kehidupan masa depan anda. Hubungi beliau melalui WhatsApp +2348056051569 atau e-mel: Illuminatiofficial565@gmail.com