Pages

Tuesday, April 3, 2012

Iran bersumpah tidak henti program nuklear


Ali Akbar Salehi
Ali Akbar Salehi
Nyata pendirian seminggu sebelum ‘peluang terakhir’ 

TEHRAN: Iran semalam berikrar tidak akan menghentikan program nuklearnya walaupun diancam dengan pelbagai sekatan, seminggu sebelum rundingan dengan kuasa Barat yang dilihat sebagai peluang terakhir bagi negara itu untuk mencari penyelesaian secara diplomasi. “Sekatan itu mungkin menyebabkan masalah kecil kepada kami tetapi kami akan meneruskan jalan kami,” kata Menteri Luar, Ali Akbar Salehi dalam satu temu bual dengan agensi berita rasmi Islamic Republic News Agency (IRNA).
“Kami tidak memandang rendah mana-mana musuh, tidak kira betapa kecil atau rendah mereka. Pegawai rejim, pemimpin tertinggi, presiden, tentera, Pengawal (Revolusi) dan Basij (militia) amat berhati-hati. Negara ini bersedia untuk mempertahankan pencapaian Islam Iran,” katanya. 

Kata-kata itu dibuat selepas Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton, Sabtu lalu, berkata bahawa rundingan antara Iran dan kuasa dunia itu akan berlangsung pada 13 dan 14 April di Istanbul. 

Beliau dan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama secara terbuka berkata, bahawa pintu diplomasi dalam pertikaian membabitkan program nuklear Iran sudah ditutup. 

“Dasar kita adalah satu halangan bukan batasan,” kata Clinton di Arab Saudi selepas perbincangan dengan rakan sejawatnya di Teluk Arab. 
“Adalah tanggungjawab Iran untuk menunjukkan kesediaannya dan ingin menyertai rundingan ini dengan satu usaha untuk memiliki keputusan konkrit,” kata Clinton. 

Israel dan Amerika Syarikat mengancam serangan tentera terhadap kemudahan nuklear Iran sekiranya diplomasi dan sekatan gagal untuk menghalang cita-cita nuklear republik Islam itu. 

Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenakan empat set sekatan terhadap Iran kerana program nuklearnya yang disyaki Barat dan Israel termasuk keupayaan membangunkan senjata atom. 

Iran menafikan sebarang dimensi ketenteraan dalam aktiviti nuklearnya. 

Pemimpin, Ayatollah Ali Khamenei juga menyifatkan senjata nuklear sebagai satu ‘dosa’. Tetapi beliau enggan untuk mematuhi sekatan itu dan memberi amaran Iran akan membalas sekiranya diserang. 

Jurucakap kementerian luar, Ramin Mehmanparast dalam satu temu bual dengan agensi berita Fars berkata, bahawa Iran menyifatkan perbincangan perang itu sebagai satu ‘permulaan’ psikologi memberi kesan kepada negara Iran, mengurangkan sokongan penduduk terhadap sistemnya. 

Tetapi beliau berkata, kesediaan (menghadapi sebarang ancaman) kami adalah di kemuncaknya. Kami menerima sebarang ancaman secara serius. – AFP

No comments: