Pages

Wednesday, April 11, 2012

AS gesa Korea Utara hentikan pelancaran roket





2012/04/11

WASHINGTON: Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton hari ini menggesa Korea Utara tidak meneruskan pelancaran roket sekiranya mahu rakyatnya hidup dalam keadaan aman dan masa depan yang lebih baik. 

"Kami sudah berunding secara rapat di kebanyakan ibu negara dan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York dan kami akan meneruskan tindakan sewajarnya," kata Clinton pada sidang akhbar bersama Menteri Luar Jepun, Koichiro Gemba.
"Jika Korea Utara mahu hidup dalam keamanan, masa depan yang lebih baik bagi rakyat mereka, ia tidak seharusnya melancarkan satu lagi peluru berpandu yang akan menjadi ancaman kepada keselamatan serantau," kata ketua diplomat AS.
Sementara itu, Gemba berkata, dalam konteks kerjasama AS-Jepun, jika Korea Utara tetap meneruskan pelancaran roket dengan meletakkan satelit ke orbit, ia akan dilihat seluruh dunia sebagai ujian peluru berpandu dengan cara yang terselindung. 

"Amerika Syarikat dan Jepun akan bekerjasama antara satu sama lain dan masyarakat antarabangsa, termasuk Majlis Keselamatan. Kami akan mengambil langkah yang sewajarnya," kata Gemba. - AFP

No comments: