Pages

Saturday, March 3, 2012

Keselamatan Zionis tanggungjawab AS

NEW YORK: Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama semalam menyifatkan sokongan negaranya terhadap Israel sebagai sesuatu yang tidak boleh persoalkan.

Menjelang pertemuannya dengan Perdana Menteri rejim Zionis, Benjamin Netanyahu, Obama juga berkata, beliau mahukan Israel mengekalkan kelebihan kekuatan tenteranya.

Kedua-dua pemimpin itu dijangka menjadikan program nuklear Iran sebagai topik utama pada perbincangan mereka di Rumah Putih, Isnin depan.

Dalam ucapannya pada kempen pungutan derma untuk pilihan raya semula di New York, Obama turut membincangkan mengenai perubahan geopolotik hasil daripada kebangkitan rakyat di dunia Arab.


“Satu daripada matlamat jangka panjang kita di rantau itu ialah untuk memastikan komitmen kita yang tidak boleh dipersoalkan terhadap keselamatan Israel bukan saja dari segi melengkapkan keupayaan tentera yang ia perlukan dan bukan setakat menyediakan kelebihan kualitatif dari segi ketenteraan untuk negara itu,” kata Obama.


Amerika Syarikat juga perlu bekerjasama dengan Israel untuk mewujudkan keamanan yang berkekalan di rantau berkenaan. Dan itu satu cabaran, katanya.

Ketika beliau berbincang mengenai dasar luar, seorang wanita menjerit: “Gunakan kepimpinan anda! Jangan berperang di Iran!”

Obama tersenyum dan menjawab dengan berkata: “Tidak ada siapa yang mengisytiharkan peperangan, wanita muda. Anda terlalu cepat membuat andaian.”

Obama juga mengesyorkan supaya proses damai Israel-Palestin dihidupkan semula sebagai satu langkah ke arah mewujudkan keamanan yang berkekalan di Asia Barat.

Ketika ini, hubungan baik dengan Palestin kurang menjadi tumpuan bagi Israel kerana pemimpinnya memberi lebih banyak tertumpu kepada rancangan melancarkan serangan terhadap kemudahan nuklear Iran. - AP


myMetro | Keselamatan Zionis tanggungjawab AS:

'via Blog this'

No comments: