Pages

Tuesday, January 3, 2012

Presiden Nigeria isytihar darurat

Berita Harian Online | Presiden Nigeria isytihar darurat:




2012/01/02

ABUJA: Presiden Nigeria Goodluck Jonathan kelmarin mengisytiharkan darurat di kawasan terjejas teruk akibat keganasan dipersalahkan ke atas mazhab Boko Haram dan mengarahkan penutupan sebahagian sempadan negara itu.

Beliau mengumumkan langkah itu selepas menggelar Boko Haram sebuah badan ‘barah’ yang bakal memusnahkan negara paling padat di Afrika itu dan berazam bahawa kumpulan itu akan dihancurkan.
“Ketika pencarian bagi penyelesaian muktamad semakin berterusan, adalah penting untuk mengambil langkah perlu bagi memulihkan keadaan dalam negara terutama di kalangan masyarakat yang terjejas,” kata Jonathan dalam ucapan di seluruh negara.
“Oleh yang demikian, saya mengisytiharkan perintah darurat di beberapa bahagian persekutuan,” katanya, menyenaraikan Borno, di mana Boko Haram secara tradisi mempunyai pangkalan selain Yobe, Niger dan Plateau.

Beliau juga mengarahkan penutupan sempadan tanah di kawasan terjejas bagi mengawal ‘aktiviti pengganas merentasi sempadan.’

Lewat kelmarin sekurang-kurangnya 50 orang maut dalam pertembungan antara dua masyarakat berjiran di tenggara Nigeria di Ebonyi, kata jurucakap kerajaan, namun pertembungan itu tidak dikaitkan dengan serangan oleh Boko Haram, beliau menambah.

“Di kawasan itu 50 orang terbunuh apabila sekumpulan penduduk dari masyarakat Ezza menyerang penduduk berjiran Ezilo berhubung pertelingkahan tanah,” kata Onyekachi Eni kepada AFP.
“Pertelingkahan antara dua anggota masyarakat yang bermula pada 2008, dipercayai sudah diselesaikan sehingga perbalahan terbaru. Sekumpulan penduduk dari Ezza menceroboh ke dalam Ezilo dan menyerang mereka, membunuh lebih 50 orang di sana,” katanya.

Jonathan berkata perintah darurat adalah penting: “Ketika pengganas mengambil peluang situasi sekarang untuk menyerang sasaran di Nigeria dan melakukan perkara di luar jangkauan kakitangan penguat kuasa undang-undang.” – AFP

'via Blog this'

No comments: