Pages

Tuesday, January 3, 2012

Polis siar imej penyerang Hollywood

  DERETAN kenderaan penghuni Hollywood Hills terbakar angkara lelaki misteri menjelang sambutan Tahun Baru 2012.
DERETAN kenderaan penghuni Hollywood Hills terbakar angkara lelaki misteri menjelang sambutan Tahun Baru 2012.
Kelibat lelaki berusia lewat 20-an dan berambut gelap dirakam kamera litar tertutup

LOS ANGELES: Polis Los Angeles semalam menyiarkan imej daripada kamera keselamatan membabitkan seorang lelaki disyaki terbabit dalam siri serangan kebakaran di Hollywood menjelang sambutan Tahun Baru.

Jabatan Polis Los Angeles (LAPD) turut meminta penduduk memastikan garaj dan tempat meletak kereta mereka dipasang lampu sepanjang malam, selepas kira-kira 40 kebakaran dilakukan sepanjang tiga malam lalu termasuk pada malam Tahun Baru.
Suspek dirakamkan pada kamera selepas kebakaran di sebuah lot meletak kenderaan berhampiran kawasan tarikan pelancong utama Hollywood, dipercayai berusia lewat 20-an atau awal 30-an, berambut gelap dan mengikatnya, kata polis.
Penyiasat persendirian dipanggil untuk membantu LAPD dan Jabatan Bomba Los Angeles bagi menyiasat siri serangan kebakaran itu, satu daripada yang terburuk di bandaraya itu sejak rusuhan perkauman pada 1992.

“Sebanyak tujuh kebakaran baru dilaporkan pada malam menjelang Tahun Baru termasuk satu membabitkan sebuah tempat meletak kereta bawah tanah berhampiran kawasan itu,” kata seorang jurucakap LAPD.

Video amatur yang disiarkan akhbar LA Times merakamkan kebakaran di tempat letak kereta bawah tanah Hollywood dan Hingland, berhampiran Chinese Theatre, Grauman di mana ia menjadi tarikan pelancong untuk melihat tapak tangan selebriti dan bintang Walk of Fames.

Video dan imej kamera disiarkan pada malam kelmarin menunjukkan suspek berpakaian gelap, keluar dari tempat meletak kereta.
“Saksi dan rakaman video lain menunjukkan lelaki terbabit berada di beberapa lokasi di mana kebakaran berlaku,” kata Komander Polis Los Angeles, Mike Moriarty, yang percaya bahawa ada sekurang-kurangnya dua pelaku yang melakukan kebakaran itu.

Seorang daripada suspek sudah ditahan, kata polis. Samuel Arrington, 22, didakwa memulakan tiga kebakaran pada Khamis.

Tetapi beliau berada dalam tahanan ketika kebakaran baru berlaku pada Sabtu dan Jumaat.

Lebih 30 kebakaran bermula pada malam Khamis dan Jumaat, kebanyakan mensasarkan kenderaan sama ada di luar rumah atau di tempat meletak kenderaan di bawah bangunan.

Tiada kecederaan serius dilaporkan setakat ini.

Harta benda yang musnah dilaporkan termasuk sebuah rumah di Hollywood Hills milik penyanyi Jim Morrison, yang pernah tinggal di situ dan beliau menulis jenama lagenda ‘Love Street.’

Komander LAPD, Andrew Smith menggesa penduduk supaya menyalakan tempat meletak kenderaan dan garaj kereta mereka pada waktu malam dan melaporkan sebarang aktiviti mencurigakan bagi membantu polis menangkap penjenayah yang bertanggungjawab. – AFP
Berita Harian Online | Polis siar imej penyerang Hollywood:

'via Blog this'

No comments: