Pages

Wednesday, January 25, 2012

AS nafi cuba bahagi Afghanistan

Afghanistan
KABUL – Duta Amerika Syarikat (AS) ke Afghanistan, Ryan Crocker mengutuk keras khabar angin yang mengatakan AS sedang merancang untuk mebahagi-bahagikan negara itu.
“Tuduhan ini tidak benar sedangkan lebih 1,800 askar AS telah terkorban ketika bertugas di negara yang sedang bergolak itu.
"Media memainkan peranan penting dan bebas melaporkan berita secara demokrasi  sama ada media Afghanistan ataupun jurucakap Afghanistan perlu memainkan elemen penting dalam hubungan dua hala antara dua negara ini,” katanya dalam satu kenyataan, semalam, dipetik portal msnbc.com.
Terdahulu, Crocker tampil membuat kenyataan selepas laporan di media Afghanistan bahawa New York pada Khamis minggu lalu melahirkan kerisauan ada kemungkinan Taliban mungkin mengadakan perjanjian rahsia dengan AS.
“Afganistan dan AS kedua-duanya menyokong proses damai untuk Afghanistan tetapi hanya rakyat Afganistan boleh menentukan masa depan negara mereka,” katanya.
Crocker turut menyatakan sokongan kepada Presiden Afghanistan, Hamid Karzai tentang idea untuk membuka sebuah pejabat Taliban di Qatar yang dilihat sebagai kunci rundingan perdamaian.
Sementara itu, Crocker berkata, khabar angin bahawa AS merancang membahagikan Afghanistan atau menukar kerajaan negara itu tidak benar sedangkan askar AS sendiri terkorban semasa pemerintahan kerajaan itu sendiri.
Katanya, tuduhan yang mengatakan AS mencari perjanjian rahsia urusan Taliban menaja kerajaan Afghanistan dan rakyatnya juga merupakan tuduhan yang salah dan tidak masuk akal.
Crocker turut menegaskan bahawa AS komited untuk terus menyokong usaha kerajaan persekutuan untuk membina sebuah kerajaan yang kuat, selamat, demokratik dan aman di Afghanistan.
“Kami tidak mempunyai matlamat ataupun tujuan lain. Pembayar cukai di AS telah menyediakan berbilion dolar beberapa dekad lalu untuk memberi sokongan kepada kerajaan dan rakyat Afghanistan.

No comments: