Pages

Tuesday, October 25, 2011

Tidak mungkin ada keadilan



RAKYAT Libya meraikan pembebasan negara itu daripada cengkaman Muammar Gaddafi di Quiche, Benghazi, kelmarin. - REUTERS


KAHERAH 24 Okt. - Anak Muammar Gaddafi, Saadi yang melarikan diri ke Niger menegaskan mana-mana pihak yang mempunyai kaitan dengan bapanya tidak mungkin mendapat perbicaraan adil di Libya.

Peguamnya, Nick Kaufman berkata, penegasan Saadi itu berdasarkan kepada 'kekejaman' yang dilakukan terhadap Gaddafi dan adiknya, Mutassim yang terbunuh dalam serangan di Sirte, minggu lalu.

''Saadi terkejut dengan tindakan kejam yang berlaku di Libya minggu lalu sehingga mengorbankan bapa dan adiknya.

''Sikap keterlaluan yang ditunjukkan oleh banyak pihak terhadap jenazah Gaddafi dan Mutassim juga jelas menunjukkan tiada siapa yang ada kaitan dengan bekas pemimpin Libya itu akan diberi perbicaraan yang adil di Libya.

''Mereka tidak akan dapat keadilan,'' katanya dalam satu kenyataan semalam.

Sementara itu, satu rakaman video yang disiarkan semalam memaparkan adik Saadi, Mutassim dalam keadaan berdarah sambil menghisap rokok dan memperkecil-kecilkan mereka yang menahannya, dipercayai sejurus sebelum dia dibunuh minggu lepas.

Rakaman disiarkan oleh saluran televisyen Syria yang menyokong Gaddafi, Arrai TV itu turut memaparkan Mutassim berjambang, memakai jaket putih tidak berlengan dengan kesan darah dapat dilihat pada seluarnya, sambil duduk di atas tilam di dalam sebuah bilik.

Mutassim juga dilihat berulang kali mengesat hidungnya yang berdarah dan luka lain dengan tisu dalam video ringkas itu.

Dia turut menunjukkan luka-lukanya kepada kamera.

''Minum air dan angkat kepala. Hari anda hidup mewah sudah berakhir. Ini adalah Mutassim Gaddafi,'' kata seorang askar kepada Mutassim dan penonton video itu.

Apa yang diperkatakan Mutassim dalam rakaman video itu tidak jelas tetapi pengacara wanitaArrai TV melaporkan, anak Gaddafi menyatakan kepada seorang askar: ''Saya tidak bercakap dengan budak-budak. Apa nama awak?''

Askar itu membalas: ''Awak akan tahu tidak lama lagi, anjing!''

Mutassim kelihatan tidak gementar dan pada satu ketika, dia dilihat menghisap rokok dan meneguk air dari sebotol minuman mineral. - REUTERS

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: