Pages

Saturday, September 17, 2011

Perlu 80 universiti

RIYADH: Arab Saudi memerlukan kira-kira 80 universiti untuk menjadi negara maju.
Pada sesi dialog terbuka, Presiden Universiti Raja Saud, Dr Abdullah Al-Othman mengkritik penulis dan ahli intelek yang mengatakan 24 universiti, sudah terlalu banyak untuk negara itu.
“Jumlah itu tidak cukup dan tidak efektif untuk memberi pengaruh kepada masyarakat. Kita memerlukan kira-kira 80 universiti untuk mengubah negara dunia ketiga menjadi negara maju,” katanya.

Adalah penting untuk menyediakan universiti berprestij dengan bajet yang mencukupi untuk mencapai cita-cita kerajaan, tambah Dr Abdullah lagi.


Dia berterima kasih dengan sokongan yang diberikan oleh kerajaan kepada Universiti Raja Saud dan berharap universiti itu dapat berdikari sebelum 2020.

Katanya lagi, semua permohonan untuk jurusan kejuruteraan, perubatan dan kolej sains dipilih dengan adil dan hanya mereka yang mendapat keputusan yang baik akan diterima masuk ke kolej yang mereka pilih.

“Proses pemilihan masuk ke universiti berdasarkan kelayakan,” katanya.

Dia turut menekankan profesor yang tidak cekap melakukan tugas mereka harus dipertanggungjawabkan.

“Universiti antarabangsa boleh menamatkan kontrak profesor,” kata Dr Abdullah. Dia turut meminta hubungan antara universiti dan profesor haruslah hanya melalui kontrak kerja, berdasarkan kecemerlangan mereka setelah dinilai dalam jangka masa tertentu. 

No comments: