Pages

Thursday, August 18, 2011

Rusia mahu bina hotel angkasa lepas




Gambaran artis tentang hotel angkasa lepas yang dirancang dibina oleh Orbital Technologies menjelang 2016. – Agensi


MOSCOW 17 Ogos – Rusia kini mengorak langkah lebih jauh untuk menakluk Bima Sakti dan mendirikan hotel di angkasa lepas.
Sebuah syarikat Rusia, Orbital Technologies, mendedahkan perkara itu di Moscow minggu ini tentang rancangan untuk membawa pelancong kaya ke tempat yang mereka tidak pernah pergi sebelum ini.
Harga penginapan selama lima hari di hotel angkasa lepas itu dijangka antara 100,000 pound (RM489,618) dan 250,000 pound (RM1.2 juta), tidak termasuk kos pengangkutan yang dianggarkan 477,393 pound (RM2.3 juta).
Ketua Eksekutif Orbital Technologies, Sergei Kostenko berkata, hotel itu yang akan dikenali sebagai Stesen Angkasa Lepas Komersial (CSS) akan dibuka pada 2016 dan jauh lebih selesa berbanding Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS).
Menurutnya, CSS yang mempunyai keluasan 215 meter persegi dengan empat kabin boleh menempatkan tujuh orang.
“CSS akan dibina 1,136 kilometer dari atas bumi dan pengunjung juga boleh melihat keajaiban angkasa lepas dan bumi melalui cermin besar yang disediakan.
“Akses untuk ke hotel itu akan menggunakan roket Soyuz Rusia,” ujarnya.
Kostenko berkata, pembinaan hotel itu disasarkan kepada individu kaya dan mereka yang bekerja dengan syarikat swasta yang mahu membuat penyelidikan di angkasa lepas. – AGENSI, utusan

No comments: