Pages

Thursday, August 18, 2011

Mangsa kebuluran terancam






MOGADISHU 17 Ogos - Mangsa kebuluran Somalia di kem-kem pelarian kendalian kerajaan di sini, berhadapan ancaman keganasan setiap hari sehingga membuatkan mereka memilih untuk berlapar daripada mendapatkan bekalan makanan yang diagih-agihkan agensi-agensi bantuan.
Di kem Bad-baado di sini yang menempatkan 20,000 pelarian mangsa kebuluran, kejadian rogol, keganasan dan bunyi tembakan berlaku hampir setiap hari.
Kem tersebut terletak berhampiran lokasi pertempuran selalu tercetus antara tentera kerajaan dengan kumpulan militan al Shabab di Mogadishu.
“Saya tidak boleh berada di sini bersama anak-anak. Ramai anggota militan bersenjata ada di sini.
“Anda boleh mendengar bunyi tembakan setiap waktu. Saya juga bimbang dirogol,” kata Halima Hassan Hilowle.
Seperti kebanyakan pelarian lain, Halima memilih untuk tinggal di kem Hawale, kira-kira 1.6 kilometer dari Bad-badoo bagi keselamatan dirinya serta anak-anak.
Kem tersebut yang dikendalikan orang persendirian dan dikawal ketat pengawal keselamatan pada waktu malam, bagaimanapun tidak menerima bantuan bekalan makanan daripada agensi-agensi kemanusiaan.
“Kami tidak mempunyai bekalan air dan tempat berlindung. Kami tidak punya apa-apa.
“Kami juga tidak menerima bekalan ubat dan makanan. Satu-satunya kemudahan yang disediakan pertubuhan bukan kerajaan di sini ialah tandas,” kata pelarian, Abdi Abdullah.
Dalam perkembangan berkaitan, Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) mengadakan mesyuarat mengejut dengan menteri-menteri luar di Istanbul hari ini bagi membincangkan tentang krisis kebuluran dan kemarau di negara-negara Afrika. – Agensi/AFP, utusan

No comments: