Pages

Monday, August 29, 2011

Dua tanduk badak sumbu palsu dicuri


KEADAAN model seekor badak sumbu India yang dipamerkan di Muzium Sejarah Alam Semula Jadi di Tring, London yang telah dicuri tanduknya.


LONDON – Pencuri yang memecah masuk ke dalam Muzium Sejarah Alam Semula Jadi di Tring, London berputih mata kerana dua tanduk badak sumbu yang mereka curi itu adalah palsu.
Tanduk-tanduk tersebut dicuri daripada spesimen badak sumbu India dan badak sumbu putih. Pihak muzium mengambil langkah menggantikan tanduk tersebut dengan replika berikutan insiden kecurian di seluruh Eropah yang semakin menjadi-jadi.
Tanduk yang terhasil daripada unsur keratin itu sering dijual di pasaran gelap sebagai perhiasan atau untuk tujuan perubatan. Ia dijual pada harga sekitar AS$100,000 (RM298,499) sekilogram.
“Kecurian berlaku kira-kira pukul 4.00 pagi, berikutan kegagalan untuk pecah masuk pada tengah malam. Tanduk asli itu digantikan dengan tanduk replika sejak tiga bulan lalu. Setiap satunya seberat dua kilogram,” kata jurucakap muzium terbabit, Chloe Kembery.
Agensi risikan jenayah Kesatuan Eropah, Europol mengesyaki kumpulan jenayah terancang Ireland menjadi dalang di sebalik siri kecurian itu yang turut melibatkan zoo, rumah lelongan, pengedar barangan antik dan pemilik persendirian di seluruh benua Eropah. – AFP, kosmo

No comments: