Pages

Saturday, August 13, 2011

Britain pertimbang sekat laman sosial


Foto
ANGGOTA polis mengawal seorang lelaki yang ditahan selepas menceroboh harta awam di Pimlico, London, semalam.



PM Britain mahu tindakan tegas ke atas perusuh bertopeng, perintah berkurung

LONDON: Britain mempertimbangkan untuk menyekat rangkaian online sosial seperti mesej BlackBerry dan Twitter berikutan rusuhan yang melanda ibu negara itu, kata Perdana Menteri, David Cameron.
Pada masa sama Perdana Menteri itu berkata pihak polis mengakui mereka tersilap taktik ketika menangani rusuhan dan mengumumkan langkah membantu pemilik rumah dan kedai yang rosak. Rusuhan itu setakat ini sudah mengorbankan lima nyawa.
Kami bekerjasama dengan polis, perkhidmatan risikan dan industri untuk melihat sama ada ia langkah tepat untuk menghentikan orang ramai daripada berkomunikasi menerusi laman web dan perkhidmatan seumpama ini apabila kita mengetahui mereka merancang keganasan dan jenayah. - David Cameron, Perdana Menteri Britain
Polis dan ahli politik berkata rangkaian online sosial, terutama mesej BlackBerry (BBM), digunakan perusuh dan pencuri untuk menyelaraskan tunjuk perasaan ketika ketegangan selama empat hari di seluruh England minggu ini.

“Kami bekerjasama dengan polis, perkhidmatan risikan dan industri untuk melihat sama ada ia langkah tepat untuk menghentikan orang ramai daripada berkomunikasi menerusi laman web dan perkhidmatan seumpama ini apabila kita mengetahui mereka merancang keganasan dan jenayah,” katanya.

Cameron juga mengumumkan tindakan ke atas perusuh yang memakai topeng dan menimbang pelaksanaan perintah berkurung. Lebih 1,500 tangkapan dibuat sejak ketegangan bermula Sabtu lalu.

Ramai perusuh memilih BBM milik firma Kanada, RIM, berbanding Twitter dan media sosial lain berikutan mesejnya lebih berbentuk peribadi.
RIM berkata, ia bekerjasama dengan semua syarikat telekomunikasi, penguat kuasa undang-undang dan pihak berkuasa tetapi enggan memberitahu sama ada akan menyerahkan maklumat perbualan kepada polis.

Perkhidmatan rahsia RIM dipersalahkan kerana melindungi serangan militan di Indian dan membolehkan lelaki dan wanita bukan muhrim berkomunikasi di sesetengah negara Teluk.

Media online sosial turut digunakan secara meluas oleh penduduk Britain untuk membantu orang ramai menghindari kawasan bermasalah dan menyelaraskan usaha pembersihan selepas rusuhan berakhir.

BBM mempunyai lebih 45 juta pengguna aktif di seluruh dunia, 70 peratus daripadanya menggunakan perkhidmatan itu setiap hari, menghantar berjuta-juta mesej, gambar dan fail lain secara keseluruhan setiap bulan.

Sementara itu pegawai kanan agensi perisikan Britain, John Bassett, berkata pihak berkuasa yang bergelut dengan ketegangan perlu mengelak daripada mengenakan sekatan ke atas media sosial sebaliknya cuba mendapatkan bantuan orang ramai menentang perusuh. – AP/Agensi , bharian

No comments: