Pages

Thursday, June 2, 2011

Kapal angkasa Endeavour selamat mendarat




KAPAL angkasa Endeavour mendarat di Pusat Angkasa Lepas Kennedy di Cape Canaveral, Florida, semalam dalam misi terakhirnya ke angkasa lepas. - REUTERS


CAPE CANAVERAL 1 Jun - Kapal angkasa lepas Endeavour dan enam angkasawannya selamat kembali ke bumi awal hari ini, untuk menamatkan misi kedua terakhir bagi program kapal angkasa Amerika Syarikat (AS) yang berusia 30 tahun itu.
Endeavour mendarat buat kali terakhir di Pusat Angkasa Lepas Kennedy di sini pada 2.35 pagi (2.35 petang waktu Malaysia) dengan membawa pulang lima angkasawan AS dan seorang warga Itali, menurut Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA).
"Terasa sedih apabila pesawat ini mendarat untuk kali terakhir tetapi Endeavour meninggalkan warisan yang cukup hebat," kata komander Mark Kelly, sejurus lepas pesawat itu mengakhiri perjalanannya yang ke-25 ke angkasa lepas.
Angkasawan itu menamatkan misi 16 hari ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS), di mana mereka memasang peralatan eksperimen fizik bernilai AS$2 bilion (RM6 bilion) bagi mengkaji asal usul alam semesta. - AFP
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: