Pages

Wednesday, June 22, 2011

Bapa serah polis siasat punca kematian bayi


AZRI mendukung jenazah anaknya selepas selesai proses bedah siasat di PPUKM, semalam.
AZRI mendukung jenazah anaknya selepas selesai proses bedah siasat di PPUKM, semalam.


KUALA LUMPUR: “Saya reda dan menyerahkan kepercayaan sepenuhnya pada pihak polis untuk menjalankan siasatan sama ada anak saya didera atau sebaliknya,” kata bapa bayi berusia 20 bulan, Nor Danish Haikal yang disahkan meninggal kelmarin akibat pendarahan usus selepas dua hari dimasukkan ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM).

Difahamkan, ini kejadian kedua menimpa keluarga bayi terbabit kerana pada 2004, anak lelaki sulung mereka yang berusia dua tahun juga meninggal dunia ketika dalam jagaan pengasuh namun pihak hospital mengesahkan ia akibat serangan sawan.
Bapa bayi terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Azri, 31, berkata ketika kejadian beliau bertugas di luar kawasan sejak beberapa bulan lalu dan hanya menerima berita itu kelmarin selepas dimaklumkan isterinya.
Ketika ditemui di PPUKM semalam, beliau yang bekerja di sebuah syarikat pembekal alat memadam kebakaran menyatakan perasan terkilan kerana tidak sempat bertemu anak bongsunya itu dan menganggap ia sebagai takdir dan tidak menyalahkan mana-mana pihak atas kejadian terbabit.

“Saya tidak menyangka anak saya akan meninggal dengan cara itu kerana selama ini dia seorang kanak-kanak yang aktif, saya tidak percaya dia didera namun saya serahkan pada pihak polis untuk jalankan siasatan,” katanya.

Azri yang tinggal di tingkat tujuh Pangsapuri Sri Penara berkata, beliau dan isterinya yang bekerja di sebuah pusat beli-belah di sini menghantar mangsa serta seorang lagi abangnya untuk dijaga pengasuh yang tinggal pangsapuri sama sejak tiga bulan lalu sekiranya isterinya bekerja.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh Tara Singh, berkata pihaknya sudah menerima laporan bedah siasat dari pihak PPUKM yang mengesahkan punca kematian mangsa disebabkan kecederaan pada organ dalaman. Berita Harian Online | Bapa serah polis siasat punca kematian bayi

No comments: