Pages

Wednesday, June 22, 2011

8 kanak-kanak lagi maut


SURMAN: Kerajaan Libya semalam berkata, 19 orang awam terbunuh dalam serangan udara Nato terhadap rumah seorang pegawai kanan Muammar Gaddafi.
Kejadian berlaku sehari selepas Nato mengaku membunuh orang awam dalam serangan udara berasingan.

Pegawai Libya membawa wartawan ke Surman, 70 kilometer ke barat Tripoli, tempat terletaknya kediaman Khouildi Hamidi, anggota Majlis Pemerintah Revolusi yang diketuai Gaddafi.

Anggota penyelamat berusaha mencari mangsa yang terselamat ketika wartawan tiba.

Mereka kemudian dibawa ke sebuah hospital di Sabrata, tidak jauh dari Surman, tempat sembilan mayat, termasuk dua kanak-kanak ditempatkan.


Agensi berita rasmi Libya, Jana kemudian melaporkan , lapan kanak-kanak adalah antara 19 orang yang terbunuh dalam serangan itu.

Turut terbunuh ialah anggota keluarga Khouildi. Bagaimanapun, pegawai kanan Gaddafi itu tidak cedera.

Nato mengaku mengebom kawasan berkenaan tetapi mendakwa, ia adalah kawasan tentera. “Serangan itu sudah pasti melemahkan tentera Gaddafi untuk melakukan serangan terhadap rakyat Libya,” kata Leftenan Jeneral Charles Bouchardm pemerintah Kanada bagi operasi Nato terhadap Libya.
Jika dakwaan kerajaan Libya mengenai kematian terbaru orang awam itu disahkan, ia akan merumitkan lagi operasi Nato.

Tanda-tanda kempen itu mengambil masa lebih lama dan menelan belanja lebih banyak daripada yang dirancang sudah mula dirasakan.

Kelmarin, Nato, buat kali pertama mengaku membunuh beberapa orang awam di Libya apabila serangan yang mensasarkan tempat simpanan peluru berpandu tersasar dan memusnahkan sebuah rumah di Tripoli.

Menurut pegawai Libya, sehingga ini, tentera Nato membunuh lebih 700 orang awam, termasuk seorang anak lelaki Gaddafi dan tiga cucunya. - AFP
myMetro | 8 kanak-kanak lagi maut

No comments: