Pages

Friday, June 17, 2011

Abu Bakar Bashir mangsa konspirasi jahat


Abu Bakar Bashir dihukum penjara 15 tahun


ABU BAKAR bercakap kepada pemberita dari dalam lokap sebelum keputusan penghakiman dibacakan oleh Hakim Herri Swantoro di sebuah mahkamah di Jakarta semalam.


JAKARTA - Seorang guru agama yang dikenali sebagai pemimpin spiritual untuk para militan Indonesia, Abu Bakar Bashir semalam dijatuhkan hukuman penjara selama 15 tahun oleh seorang hakim sebuah mahkamah di sini selepas dia didapati bersalah memberi bantuan ke atas sebuah kem latihan militan di Aceh pada tahun lalu .
Kem militan itu dikesan oleh pihak berkuasa pada tahun lalu.
Pendakwah berusia 72 tahun itu menunjukkan sedikit emosi semasa hakim, Herri Swantoro membacakan keputusan penghakiman selepas perbicaraan berlangsung selama empat bulan.
"Abu Bakar dibuktikan bersalah kerana merancang dan memperdayakan orang lain untuk memberi sumbangan ke atas aktiviti pengganas... dan dia dihukum penjara 15 tahun," kata hakim berkenaan.
Abu Bakar yang memakai jubah dan ketayap yang berwarna putih, berjanji akan membuat rayuan berhubung keputusan itu.
"Ini adalah haram. Saya menolak (keputusan penghakiman) kerana ia zalim dan mengabaikan undang-undang syariah.
"Keputusan ini dibuat oleh rakan-rakan syaitan dan adalah haram buat saya untuk menerimanya," tambahnya.
Sebelum ini, percubaan untuk membawa Abu Bakar ke muka pengadilan gagal sebanyak dua kali termasuk mengaitkannya dengan aktiviti keganasan dan serangan di Bali yang menyebabkan 202 orang terbunuh pada 2002.
Kawalan keselamatan dibuat pihak berkuasa dengan melibatkan kehadiran 3,200 anggota polis dan tentera di mahkamah selepas terdapat ancaman bom menerusi khidmat pesanan ringkas dan Twitter. - Agensi
Kosmo! Online - Dunia

No comments: