Pages

Tuesday, May 24, 2011

Taliban serang pangkalan tentera laut

KARACHI: Sekurang- kurangnya 10 anggota tentera terbunuh dan 20 cedera apabila anggota Taliban melancarkan serangan terhadap sebuah pangkalan udara tentera laut Pakistan di sini semalam, sebagai membalas dendam ke atas pembunuhan Osama bin Laden.
Dua pesawat pengintip Amerika Syarikat musnah dalam serangan ke atas Pangkalan PNS Mehran itu yang dilancarkan awal pagi semalam.

Menteri Dalam Negeri, Reh- man Malik berkata, tentera berjaya menguasai semula pangkalan berkenaan selepas pertempuran selama 16 jam.

Menurutnya, serangan itu dilakukan oleh enam orang anggota Taliban. Tiga penyerang terbunuh dalam pertempuran sementara mayat keempat ditemui di bawah runtuhan tembok bangunan.

“Dua lagi penyerang dipercayai berjaya melarikan diri,” kata Rehman.


Menurutnya, militan terbabit yang berusia antara 20 dan 25 tahun menggunakan dua tangga untuk memanjat tembok yang mengelilingi pangkalan berkenaan sebelum memotong kawat berduri. Pangkalan berkenaan adalah hab penting untuk penghantaran bekalan tentera Nato di Afghanistan.

Kejadian semalam memalukan lagi angkatan tentera Pakistan, tiga minggu selepas Osama bin Laden dibunuh komando Amerika Syarikat, tidak jauh dari sebuah pusat latihan tentera terbesar negara itu di utara Islamabad.

Jurucakap Taliban Pakistan, Ehsanullah Ehsan sebelum ini berkata, pihaknya mengerahkan 15 hingga 20 penyerang berani mati yang bersedia untuk bertempur selama seminggu.

“Kami sudah memberi amaran bahawa kami akan melancarkan serangan lebih besar selepas kematian Osama,” kata Ehsanullah kepada AFP menerusi telefon dari lokasi yang tidak ditetapkan.

“Semua anggota kami di pangkalan itu adalah penyerang berani mati,” katanya. - AFP
myMetro | Taliban serang pangkalan tentera laut

No comments: