Pages

Monday, May 23, 2011

Baghdad digegar letupan bom



BAGHDAD 22 Mei - Sebanyak 16 orang terbunuh dalam insiden siri letupan berpuluh-puluh bom di sekitar Baghdad, hari ini.
Jumlah kematian itu termasuk 10 orang dan lebih 70 orang cedera dalam satu serangan berani mati.
Sejumlah 12 bom yang ditempatkan di jalan raya, tiga buah kereta dipenuhi muatan bom dan satu serangan berani mati berlaku di bandar raya ini pada waktu pagi, hari ini.
Pegawai Kementerian Pertahanan dan Kementerian Dalam Negeri berkata, letupan paling besar berlaku di bandar Taji, 25 kilometer dari ibu negara ini, yang menyaksikan 10 orang terbunuh, termasuk enam anggota polis dan 15 lagi cedera.
''Sebuah kereta dipenuhi bom meletup pada kira-kira pukul 9 pagi (2 petang waktu Malaysia) di bandar raya itu dan apabila penduduk dan ambulans tiba di tempat kejadian, penyerang berani mati meletupkan dirinya,'' kata pegawai kementerian itu.
Di kawasan perumahan Al-Amil di sini, empat bom yang ditempatkan di jalan raya dan sebuah kereta berisi muatan bom yang berada berdekatan sebuah balai polis mengakibatkan dua orang terbunuh dan 15 lagi cedera.
Pegawai Kementerian Dalam Negeri itu berkata, dua letupan bom berasingan berlaku di jalan raya, masing-masing di hospital dan pasar di Bandar Sadr menyebabkan dua orang maut dan 14 lagi cedera.
Di utara Baghdad, sebuah kereta dipenuhi muatan bom meletup menjadikan konvoi polis berpangkat brigadier jeneral sebagai sasaran menyebabkan seorang awam terbunuh dan lima lagi cedera termasuk dua pengawal pegawai polis itu. - AFP
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: