Pages

Sunday, May 1, 2011

70 jenis kebosanan suramkan hubungan


Kajian dibuat ke atas 88 pasangan berkahwin


ONTARIO: Wanita lebih berkemungkinan menjadi bosan dalam perkahwinan berbanding lelaki, menurut satu kajian. 

Malah, hasil kajian itu turut menunjukkan bahawa lelaki berkemungkinan mudah bosan dengan pasangan luar nikahnya tetapi bagi pasangan yang berkahwin, keadaan itu terbalik.
Bagi mendapatkan kesimpulan berkenaan, 88 pasangan termasuk yang sudah berkahwin selama 36 tahun ditanya mengenai keadaan hubungan mereka.
Mereka yang mengaku jemu dengan pasangan apabila diteliti menunjukkan ada 70 jenis kebosanan dalam hubungan mereka. 

Kumpulan kedua responden pula diberi senarai bentuk hubungan dan diminta menerangkan keadaan dengan pasangan mereka. 

Hubungan yang berada dalam keadaan bosan adalah antara jawapan paling banyak dengan merujuk kepada kekurangan keseronokan, perbualan dan suasana romantik juga mendapat markah yang tinggi. 

‘Hubungan dirasakan seperti kerja rumah’ juga jawapan popular yang dipilih. Ramai mengadu perasaan berdebar-debar yang dirasai ketika bersama pasangan sudah hilang, manakala yang lain merasakan mereka terlalu dikongkong. 

Ujian ketiga menunjukkan pula mengemukakan senarai pemeriksaan Skala Kebosanan Hubungan juga cukup lengkap bagi responden memilih bentuk hubungan membosankan daripada yang umum atau kemurungan. 

Kajian itu juga mendedahkan bahawa perkahwinan lebih membosankan berbanding ketika keluar bersama sebelum intim dulu serta ia bukan saja mengenai berapa banyak masa dihabiskan bersama. 

Penyelidik dari Universiti Winnipeg di Kanada, Profesor Beverley Fehr berkata: “Siapa yang berpacaran mungkin merasakan kurang bosan kerana mereka lebih bersedia melepaskan diri mereka apabila hubungan dirasakan masuk ke peringkat kebosanan,”. 

Ketika menerangkannya dalam jurnal Perhubungan Peribadi, Fehr menambah: “Jika penyelidik turun padang dan bertanyakan orang ramai apa pendapat mereka mengenai halangan untuk mengekalkan cinta, berkemungkinan jawapan yang bakal diperoleh ialah konflik, pengkhianatan dan mementingkan diri sendiri. 

“Kami mungkin akan rasa terkejut jika ada yang menjawab ‘rasa bosan’ walaupun ia mungkin jawapan yang betul atau sekurang-kurangnya yang betul,” katanya. – Agensi , bharian

No comments: