Pages

Saturday, April 9, 2011

Aktivis Mesir tuntut Hosni, kuncu dibicara

KAHERAH: Aktivis Mesir semalam mengadakan perarakan di Dataran Tahrir, menuntut bekas pegawai rejim disingkir dan dibicarakan termasuk bekas Presiden Hosni Mubarak.
Beribu-ribu orang menyertai perhimpun selepas solat Jumaat dalam protes yang dipanggil ‘Hari Perbicaraan dan Pembersihan.’ Ia bertujuan meningkatkan tekanan terhadap majlis pemerintahan tentera supaya melaksanakan janji pembaharuan dan mengadili bekas anggota rejim.

Tunjuk perasaan sering diadakan sejak Hosni digulingkan pada 11 Februari lalu tetapi bilangannya dimeningkat semalam ini selepas Ikhwanul Muslimin, gerakan pembangkang terbesar dan paling kukuh, berkata mereka akan turut menyertainya.
Tuntutan utama ialah membicarakan Hosni dan keluarganya, kata peganjur dalam laman Facebook.

Beberapa lelaki yang mengakui mereka bekas pegawai tentera mencabar aspirasi demokrasi majlis pemerintahan tentera dan menggesa anggotanya berundur.

Dalam satu siri rakaman video yang disebarkan secara meluas di YouTube, sekumpulan lelaki yang mendakwa mewakili kumpulan penentang Mubarak, menuduh majlis tentera menghalang matlamat revolusi daripada tercapai apabila mereka melantik mereka yang rasuah. - AP
myMetro | Aktivis Mesir tuntut Hosni, kuncu dibicara

No comments: