Pages

Monday, March 7, 2011

Pertempuran makin sengit

TRIPOLI: Tentera yang setia kepada Muammar Gaddafi semalam melancarkan serangan balas untuk menawan semula bandar yang dikuasai tentera pemberontak.
Pada masa sama, bunyi tembakan senjata automatik kedengaran di sekitar Tripoli.

Semangat tentera Gaddafi dalam menghadapi kebangkitan meluas dan keupayaan mereka untuk melancarkan serangan balas meningkatkan kebimbangan Libya akan berdepan dengan perang saudara yang berpanjangan.

Ketika serangan dilancarkan dan pertempuran sengit berlaku, seorang jurucakap kerajaan mendakwa rejim itu mencapai beberapa kemenangan.

Tembak menembak meletus di Tripoli sejurus selepas subuh, diekori dengan bunyi siren ambulans, sorakan pro-Gaddafi dan hon kereta yang membingitkan.


“Ia adalah perayaan kerana tentera kerajaan berjaya menguasai seluruh kawasan menuju ke Benghazi dan dalam proses untuk mengambil alih semula daerah itu,” kata Mussa Ibrahim, merujuk kepada bandar kedua terbesar negara itu yang dikuasai pemberontak.

“Semuanya selamat. Tripoli 100 peratus di bawah kawalan kami,” katanya.

Bagaimanapun, dia menasihatkan orang ramai supaya tidak keluar melihat perayaan itu.

Sementara itu, di Ras Lanuf, pemberontak mendakwa berjaya menembak jatuh sebuah helikopter tentera Gaddafi. Tiga anggota pemberontak berkata, mereka melihat helikopter itu jatuh ke laut.

Televisyen Libya pula melaporkan, tentera kerajaan berjaya menawan semula bandar penting tepi laut, Zawiyah dan Misrata yang terletak bersebelahan barat dan timur Tripoli. Bagaimanapun, seorang penduduk bertegas menyatakan, Misrata masih dikuasai pemberontak sementara seorang anggota kumpulan penentang berkata, mereka berjaya mematahkan serangan baru tentera Gaddafi di Zawiyah. - ReutersmyMetro | Pertempuran makin sengit

No comments: