Pages

Saturday, March 12, 2011

Pemberontak minta senjata

myMetro

AJDABIYA, (Libya): Pejuang revolusi di Libya memohon bantuan senjata, semalam ketika mereka bertempur dengan tentera Muammar Gaddafi, sementara Perancis dan Britain mengancam untuk mensasarkan serangan di sasaran tertentu di negara yang kaya dengan minyak itu.
Pemberontak bertempur di Ras Lanuf, pusat minyak di timur negara itu yang kini menjadi medan pertempuran menentang Gadaffi yang tercetus lagi selepas kejadian sama berlaku sehari sebelumnya.

Sekumpulan wartawan disekat daripada menuju ke medan pertempuran itu dari bandar Ajdabiya dan tidak dapat dipastikan sejauh mana kemaraan tentera Gaddafi ke wilayah timur itu. “Kami tidak tahu apa sebenarnya berlaku di Ras Lanuf tetapi kami dengar masih ada pertempuran berlaku di sana,” kata seorang pejuang revolusi, Salem Abdulrahman yang memandu trak pikap sambil membawa senjata antipesawat.
“Jadi, kami ingin ke sana. Kami akan berperang dan kami akan menang,” ikrarnya sebaik kenderaan dan trak pikap yang membawa kumpulan pemberontak ke medan berkenaan bagi menghalang Gaddafi menguasai bandar itu dan pusat minyaknya.

Kira-kira puluhan trak dilihat menuju ke Ras Lanuf selepas kumpulan pemberontak membenarkan wartawan meninggalkan Ajdabiya yang sebelum ini dilarang memasuki kawasan itu atas sebab keselamatan. “Kami tidak mendapat arahan supaya datang ke sana tetapi kami tetap mahu pergi. Terdapat tentera Gaddafi di Ras Lanuf dan kami berharap dapat mengusir mereka,” kata seorang lagi pejuang, Saleh Massoud.

Seorang komander kumpulan pemberontak mendakwa pasukannya sudah menghalau keluar tentera dari Ras Lanuf tetapi petugas perubatan yang berhubungan dengan kumpulan itu memberitahu anggota mereka sudah ditewaskan dan pertahanan mereka juga semakin goyah. - AFP

No comments: