Pages

Sunday, March 20, 2011

Lebih 110 roket Tomahawk AS, Britain dibedil ke Libya


GAMBAR yang disiarkan Tentera Laut Amerika Syarikat menunjukkan roket Tomahawk dilancarkan dari kapal pemusnah USS Barry (DDG 52) bagi membedil Libya, awal pagi ini. Ia sebahagian daripada 110 roket Tomahawk ditembak ke wilayah bergolak Libya dalam Operasi Odyssey yang membabitkan AS, Britain dan Peranchis. - Foto AFP/Tentera Laut AS 



2011/03/20

WASHINGTON: Tentera Amerika Syarikat dan Britain menembak sekurang-kurangnya 110 roket jenis Tomahawk ke arah Libya bagi melumpuhkan pertahanan udara rejim Presiden Muammar Gaddafi.

Naib Panglima Angkatan Tentera Amerika, William Gortney memberitahu pemberita roket Tomahawk itu dilancarkan oleh kedua-dua kapal perang dan kapal selam milik Amerika dan Britain ke arah 20 sistem penyelarasan pertahanan udara bersama dan kemudahan pertahanan pesisir Libya.
"Roket pertama ditembak jam 1900 GMT diikuti serangan udara yang dilancarkan pesawat pejuang tentera Peranchis," kata Gortney, yang juga pengarah staf bersama tentera Amerika Syarikat.
"Ia adalah fasa pertama daripada pelbagai peringkat operasi serangan," katanya.

"Oleh kerana ketika itu waktu malam di sana (Libya), ia mengambil masa untuk kita mengetahui lebih lengkap kejayaan serangan ini," katanya. - AFP 

No comments: