Pages

Tuesday, March 15, 2011

Konspirasi yahudi dan Kristian menjatuhkan islam

Berita

130 saksi kes ulama Indonesia


2011/03/15

Abu Bakar Bashir berdepan   tujuh tuduhan termasuk  mewujudkan rangkaian  pengganas.
Abu Bakar Bashir berdepan tujuh tuduhan termasuk mewujudkan rangkaian pengganas.
JAKARTA: Seramai 130 saksi pendakwa mula memberikan keterangan mulai semalam dalam perbicaraan pendakwah radikal, Abu Bakar Bashir terhadap tuduhan keganasan di Mahkamah Daerah selatan Jakarta.

Akhbar Herald Sun melaporkan sekurang-kurangnya 16 saksi dipanggil pihak pendakwa dalam perbicaraan menerusi video selepas mereka memohon untuk tidak tampil di mahkamah berikutan kebimbangan atas keselamatan mereka.
Panel hakim minggu lalu bersetuju terhadap permohonan selepas pihak pendakwa menghantar surat tulisan tangan daripada 16 saksi.
Kebanyakan yang memberikan bukti itu adalah saksi dari pusat tahanan di timur Jakarta yang juga anggota kumpulan pelampau, Jemaah Ansharut Tauhid, pergerakan yang diketuai Bashir.

Kumpulan itu didakwa melatih anggota di kem ala tentera dan berjaya dikesan tahun lalu di Acheh.

Kebanyakan mereka menghadapi tuduhan mempunyai hubungan dengan kem itu termasuk Abu Tholut, bekas komander Jemaah Islamiah dan lelaki dikenali sebagai Ubaid, suspek yang menjadi orang tengah yang menyampaikan dana yang dikelolakan Bashir.

Lelaki berusia 72 tahun itu didakwa dengan tujuh tuduhan berkaitan pengganas termasuk rangkaian latihan pengganas dan kem, kebanyakan membawa hukuman mati. – Agensi

No comments: