Pages

Wednesday, March 30, 2011

Berlusconi dibicara


ROME: Perdana menteri kontroversi Silvio Berlusconi hadir di mahkamah, semalam atas tuduhan mengelakkan cukai. Sebelum ini, beliau mengisytiharkan memperoleh pendapatan sebanyak 35 juta pound (RM75 juta) setahun.
Berlusconi, 74, kini menghadapi empat pertuduhan - termasuk menjalinkan hubungan seksual dengan pelacur bawah umur dan menyalah gunakan kuasa - kelihatan ceria ketika hadir sambil melambaikan tangan kepada kira-kira 100 penyokongnya. Dalam satu wawancara televisyen sebelum perbicaraannya bermula, beliau sekali lagi menyalahkan pendakwa raya berhaluan kiri yang dikatakan mahu menggulingkannya dan melabel tuduhan ke atasnya tidak wajar sambil menambah komunis masih berpengaruh. “Pendakwa raya membuktikan mereka ingin mendakwa saya dan tidak akan berhenti walaupun tuduhan mereka tidak berasas dan tidak wajar.

“Malang sekali komunisme di Itali tidak pernah mahu menyerah dan tidak pernah berubah,” katanya sambil menambah beliau lelaki paling banyak dituduh di dunia dan dalam sejarah.

Berlusconi berkata, pendakwa raya melihatnya sebagai musuh ideologi dan politik serta penghalang yang menyekat parti berhaluan kiri daripada berkuasa.

Maklumat lanjut mengenai gajinya itu timbul sebaik kes di Milan bermula.

Menurut pengisytiharan pendapatannya, gaji beliau meningkat daripada 23 juta euro (RM98 juta) pada 2009 kepada 40 juta euro (RM170.6 juta) tahun lalu dan beliau juga dikatakan memiliki beberapa harta di Itali dan Antigua. - DM

1 comment:

mcm ni lah said...

politik dah jd macam buat bisnes ,. boleh jadi kaya raya