Pages

Wednesday, March 30, 2011

Ibu mangsa rogol di Libya dijanji wang jika anak tutup mulut




DAKWA DIROGOL: Muka Cik Eman al-Obaidi kelihatan lebam semasa beliau cuba bertemu wartawan asing di sebuah hotel di Tripoli, Sabtu lalu. -- Foto REUTERS


LONDON: Ibu wanita Libya yang mendakwa beliau telah dirogol oleh anggota militia propemerintah berkata beliau telah digesa meyakinkan anaknya supaya menarik balik dakwaan itu.
Sebagai ganjaran, beliau akan dibebaskan, menerima habuan wang atau rumah baru.Cik Eman al-Obaidi telah ke sebuah hotel yang sesak dengan wartawan asing di Tripoli Sabtu lalu mendakwa telah dirogol oleh 15 anggota militia yang taat kepada pemimpin Libya, Encik Muammar Gaddafi.Beliau mendakwa telah dikurung selama dua hari.Pegawai keselamatan dan kakitangan hotel memukul wartawan yang cuba menemu ramah Cik Obaidi.Wanita itu kemudian dibawa keluar dan dimasukkan ke sebuah kereta yang meninggalkan hotel itu.Ahad lalu, pemerintah berkata Cik Obaidi telah dibebaskan dan kini bersama keluarganya.Ibunya, Cik Aisha Ahmad, memberitahu wartawan, beliau telah dihubungi oleh pihak berkuasa mengenai anak perempuannya dan apa syarat beliau dibebaskan.Tidak diketahui bila Cik Aisha diwawancara.'Malam semalam pada 3 pagi, mereka menghubungi saya dari pejabat Gaddafi dan meminta saya menyakinkan anak saya agar mengubah ceritanya, dan 'kami akan bebaskan beliau dengan segera dan anda boleh ambil apa saja yang anda dan anak-anak anda mahu,' kata Cik Aisha, yang ditukil oleh saluran televisyen Britain, Sky News, semalam.'Wang, rumah baru. Cuma minta anak anda ubah apa yang beliau telah katakan. Saya memberitahu anak saya agar berdiam saja,' kata Cik Aisha.'Beliau ingin memaklumkan dunia. Beliau ingin memberitahu mereka apa yang berlaku di Misrata, di Benghazi dan di wilayah timur,' tambah beliau. -- Reuters.

No comments: