Pages

Monday, October 18, 2010

Tahanan Guantanamo ditawar pelacur





2010/10/18

MUKA depan buku Hicks (gambar kecil  atas penulis).
MUKA depan buku Hicks (gambar kecil atas penulis).
CANBERRA: Bekas tahanan Guantanamo, David Hicks, mengakui membuat pengakuan bersalah atas tuduhan terbabit dalam keganasan semata-mata untuk pulang ke tanah airnya, Australia, dalam bukunya yang bertajuk Guantanamo: My Journey. 

Dia juga menulis bahawa Amerika Syarikat menawarkan untuk mengurangkan tempoh tahanan sebagai tukaran mendapat maklumat mengenai al-Qaeda dengan menyeludup dadah dan menghantar pelacur untuk mendapatkan kerjasama tahanan.Dalam bukunya yang diterbitkan di Australia, kelmarin, Hicks, 35, menulis bahawa dia hanya mengaku salah atas dakwaan memberi sokongan material kepada al-Qaeda untuk keluar daripada pusat tahanan di Cuba.Dia berkata, satu-satunya pilihan yang ada ialah mengaku bersalah terhadap tuduhan jenayah meskipun tidak melakukannya atau membunuh diri. 

“Pengakuan bersalah ialah cara mengatakan sistem itu tidak adil dan saya tidak akan menang, bukan kerana saya pernah menyediakan sokongan kepada sebuah organisasi pengganas,” dia menulis. 

Terbaru, polis Australia sedang menimbang sama ada tahanan pertama Teluk Guantanamo untuk mengaku salah atas tuduhan melakukan keganasan perlu disaman untuk menyekatnya menerima sebarang keuntungan daripada buku biografi tulisannya. 

Hicks ditahan di Guantanamo lebih lima tahun sebelum membuat pengakuan pada 2007 yang mengembalikannya ke Australia untuk menjalani hukuman penjara sembilan bulan. 
Mengikut undang-undang Australia, penjenayah boleh disaman untuk mendapatkan wang yang ditentukan mahkamah persekutuan hasil jenayah mereka termasuk keuntungan tidak langsung daripada penulisan buku dan perjanjian membuat filem. 

Tidak jelas sama ada undang-undang itu layak dikenakan ke atas Hicks, oleh kerana dia mengaku bersalah di hadapan satu suruhanjaya tentera Amerika, sebahagian sistem keadilan yang dikritik secara meluas oleh peguam dan kerajaan sebagai tidak adil. 

Judy Jamieson-Green, jurucakap firma Random House Australia, enggan mengatakan sama ada Hicks akan mendapat keuntungan daripada jualan buku setebal 465 muka itu, yang dijual pada harga A$49.95 (RM152.68). 

“Ia bukan sesuatu yang saya boleh ulas. Ia adalah hal sulit antara Random House dan Hicks. Semua perkara berkaitan perundangan jelasnya adalah hal antara David dan peguamnya,” kata Jamieson-Green. – AP 

No comments: