Pages

Saturday, October 16, 2010

Indonesia terpaksa import beras

sumber


DUA orang petani bekerja di sebuah sawah padi di Tangerang, Indonesia semalam.


JAKARTA - Indonesia terpaksa mengimport beras dan mengurangkan eksport komoditi-komoditi lain selepas cuaca yang ekstrem menjejaskan sektor pertaniannya sejak beberapa bulan lalu.
Setiausaha Agung Persatuan Peladang Indonesia, Benny Pasaribu berkata, hasil-hasil tanaman terutama beras terjejas apabila fenomena La Nina mengurangkan tempoh musim kering di antara April dan September.
"La Nina memainkan peranan penting dalam mengurangkan hasil pertanian. Ia mengakibatkan banjir di seluruh Indonesia. Jika keadaan ini berterusan, pengeluaran hasil tanaman akan merudum," katanya.
Ketua Agensi Statistik Negeri, Sutarto Alimoeso berkata, pertumbuhan beras hanya mencecah dua peratus pada tahun ini berbanding 6.7 peratus pada tahun lalu.
Katanya, beras dari Thailand dan Vietnam akan diimport ke Indonesia.
Indonesia yang merupakan pengeluar beras ketiga terbesar di dunia dijangka mengimport sehingga 300,000 tan metrik beras yang merupakan pembelian pertama sejak 2007. Pengerusi Persatuan Koko Indonesia, Zulhefi Sikumbang menyatakan La Nina turut mengakibatkan pokok koko dijangkiti kulat dan akhirnya reput.
"Berbanding tahun lalu, pengeluaran koko telah jatuh lebih 10 peratus. Para peladang di kepulauan Sulawesi dan Sumatera antara yang paling teruk terjejas," kata Zulhefi. - AFP

No comments: