Pages

Wednesday, October 13, 2010

33 pelombong Chile mula diselamatkan

 


2010/10/13

pix_gal0
Operasi bermula selepas lif ke dalam tanah dibina 

LOMBONG SAN JOSE (Chile): Operasi membawa keluar 33 pekerja lombong yang terperangkap setengah kilometer di bawah tanah sejak lebih dua bulan lalu akan dimulakan hari ini, selepas pihak berkuasa berjaya mereka bentuk lif untuk membawa mereka keluar.Pengumuman itu dibuat selepas pasukan jurutera berjaya menyiapkan lubang lombong sedalam 622 meter yang mencapai ke ruang perlindungan kecemasan di mana pelombong berkenaan berlindung sejak Ogos 5 lalu apabila lombong emas dan tembaga di utara Chile itu roboh.“Kami menetapkan permulaan operasi pada Rabu,” kata Menteri Perlombongan Laurence Golborne dan menyatakan pasukan jurutera kini sedang menstabilkan lubang lombong yang akan menjadi laluan keluar pelombong itu yang akan keluar menaiki lif khas yang direka yang hanya boleh membawa seorang pada sesuatu masa. 

Pelombong pertama yang akan dibawa keluar akan dipilih di kalangan mereka yang masih kuat, diikuti dengan yang paling lemah dan mempunyai masalah kesihatan, disusuli sekali lagi dengan mereka yang kuat. 

Jika operasi menyelamat itu bermula seperti dirancang hari ini, semua pelombong dijangka dibawa keluar Jumaat ini. 

Pelombong berkenaan terperangkap selepas sebahagian daripada lombong di kawasan gurun itu roboh menutup laluan masuk. 
Beberapa minggu selepas kejadian, pelombong berkenaan dianggap sudah mati sehingga Ogos 22 apabila mereka menghantar surat yang ditampal kepada gerudi bahawa mereka masih selamat. Sejak itu pasukan penyelamat menurunkan bekalkan makanan, air, ubat dan udara untuk pelombong terbabit. 

Sementara itu ahli keluarga mangsa menyatakan keyakinan mereka bahawa pelombong itu akan dibawa keluar dengan selamat. 

“Mereka akan membuat operasi itu secara berhati-hati dan akan memastikan tidak ada kejadian yang tidak diingini akan berlaku,” kata Nelly Bugueno, ibu kepada pelombong Victor Zamora yang terperangkap. 

Pihak berkuasa menjangka operasi membawa keluar akan mengambil masa satu setengah jam hingga dua jam bagi seorang pelombong. 

, menyebabkan keseluruhan operasi mengambil masa dua hari. 

Wartawan dan jurukamera dari seluruh dunia sudah mula berhimpun di lombong berkenaan bagi merakamkan pelombong terbabit diselamatkan. Lebih 1,000 wartawan dan krew televisyen dijangka akan membuat liputan operasi itu. – AFP 

No comments: