Pages

Wednesday, August 11, 2010

Mekah siap hadapi Ramadan



Gambar fail bertarikh 16 Jun, 2010 merakamkan hotel Clock Royal Tower di Mekah sedang dalam pembinaan dengan jam terbesar di dunia dibina di bahagian atasnya berukuran 45 meter diameter yang boleh dilihat dari Masjidilharam. Arab Saudi berharap jam yang dibina di empat bahagian bangunan yang bakal merupakan bangunan kedua tertinggi di dunia akan menjadikan Mekah sebagai tempat pilihan untuk rujukan waktu standard kepada Greenwich median. - AFP


MEKAH 10 Ogos - Badan rasmi yang menguruskan Masjidilharam di Mekah dan masjid-masjid lebih kecil di sekitar bandar ini termasuk Pertahanan Awam, polis trafik dan Jabatan Kesihatan menambah bilangan kakitangan untuk mengendalikan jemaah umrah yang tiba sempena Ramadan.
Bilangan jemaah tempatan dan luar negara untuk menunaikan umrah dalam bulan Ramadan bertambah dari hari ke hari, lapor akhbar Arab Saudi, Arab News.
Timbalan Pengerusi Hal Ehwal Penjaga Dua Masjid Suci, Muhammad Al Khuzaim berkata, Masjidilharam sedia menampung peningkatan jumlah jemaah dengan 5,700 orang kakitangan baru.
Ia juga akan memberi tumpuan kepada memberi kesedaran agama di kalangan jemaah.
"Kami merancang mewujudkan suasana tenang dan aman bagi jemaah umrah dan pelawat untuk menunaikan ibadat," katanya.
Al Khuzaim berkata, pembinaan Masaa, tempat jemaah berjalan antara Safa dan Marwah juga telah siap, lengkap dengan penghadang kaca di aras tanah dan bawah tanah.
Pengarah cawangan Mekah di Kementerian Hal Ehwal Islam, Ketetapan, Dakwah dan Panduanm Abdul Rahman Al-Hazmi berkata, semua masjid di Mekah telah dibekalkan dengan sejadah dan salinan Al-Quran yang mencukupi.
Pengarah Pertahanan Awam, Brigadier Jeneral Jameel Arbaeen berkata, jabatannya juga sedia menyambut kedatangan Ramadan dengan lebih ramai anggota.
"Kami menyediakan helikopter bagi operasi menyelamat. Bomba akan bersedia 24 jam sehari dan kami juga menggerakkan pasukan pemantau untuk memeriksa aras pencemaran udara di dalam terowong," ujarnya.
Skrin-skrin plasma yang membekalkan maklumat juga dipasang di hotel-hotel dan apartmen sewa.
Pengarah trafik, Kolonel Ahmad Nashi Al Otaibi berkata, polis trafik akan dibantu 1,900 pelajar dan 600 pegawai lain untuk mengendalikan lalu lintas. - BERNAMA

No comments: