Pages

Friday, April 16, 2010

KEWAJIPAN SOLAT JAMAAH




Dalil2 kewajipan solat jamaah
Al-Quran.
1.al-Baqarah: ayat 43, “Dan wajib kamu dirikan sembahyang dan keluarkanlah zakat, dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang-orang yang rukuk.
2.al-Ma’idah; 57-58
3.al-Nisa’; 102
4.iqamat al-solah dalam al-Qur’an semuanya bermaksud bermakna solat jamaah
5.muhafazah ‘ala al-solah bermakna memelihara jamaah di awal waktu (al-An’am; al-Mu’minun:, alma`arij)
6.al-Qalam: ayat 42-43.
7.Solat mencegah fahsya’ dan munkar. Al-‘Ankabut: 45.
8.Satu rukun islah manusia. (al-A’raf:170)
9.Solat jamaah Syiar Allah. Mengagungkan syiar Allah adalah taqwa. Taqwa adalah wajib kerana tidak akan masuk syurga melainkan dgn taqwa. Al-Hajj: 32.
10. Mengabakan solat jamaah punca mengikuti syahawat, meninggalkan al-Quran dan Sunnah, membawa ke Neraka Jahannam. Maryam: ayat 59.
11.Iltizam solat jamaah mendatangkan rezeki. Taha: 65.
12.Tahanlah diri kamu bersama orang2 yg beribadah kpd Tuhan mereka pd waktu pg dan ptg..Kahf:
Hadith
1. Hadith keazaman baginda saw untuk membakar rumah menujukkan kewajipan solat jamaah. HR al-Imam al-Shafiei, Ahmad, al-Bukhari, Muslim,
2. Dari ‘Abdullah ibn ‘Amr r.a., Rasulullah saw bersabda, “Sesiapa yang memeliharanya, nescaya solat itu menjadi nur (cahaya), burhan dan najat pada hari Qiyamat. …bersama Qarun, Firaun, Haman dan Ubayy ibn Khalaf.” Ini menunjukkan wajib memelihara solat yakni solat jamaah kerana mengusahakan najat pada Hari Qiyamat adalah wajib, menjatuhkan diri kedalam kebinasaan dan dikumpulkan bersam para taghut adalah haram. Ahmad, sahih. Hadith 6288; al-Darimi, al-Sunan dalam al-Riqaq 2605.
3. Hadith Ibn Ummi Maktum r.a. sekiranya org buta wajib hadir jamaah, maka org celik lebih wajib.
4. Hadith sahih Tabarani yng menujukkan kejayaan melintas Sirat dngan mjdkan masjid sbgai rumah (melazimi solat jamaah). Mencari kejayaan melinatsi adalah wajib iaitu dengan solat jamaah, maka solat jamaah adalah wajib.
5. Solat jamaah salah satu tanda iman. Mengusahkan iman adalah wajib, lawannya adalah kufur, maka solat jamaah yg menghasilkan iman adalah wajib. Dari Abu Sa`id al-Khudri r.a.a, dari Nbai saw bersabda, “Apabila kamu melihat seseorang itu berulang alik ke masjid, maka saksilkanlah…Hr al-Tirmidhi, Ibn Majah, al-Darimi, Ahmad.
6. Dengan solat jamaah subuh, Allah memelihara seseorg dari dihumbankan mukanya kedlm Api neraka, dan org yg mengganggunya akan dihumbankan dgn muka mereka ke dm neraka Jahannam. HR Muslim dan al-tabarani. Maka solat jamaah yg mjd sebab kpada keselamatan dr neraka adalah wajib.
7. Apabila bermusafir 3 org maka wajib solat jamaaah yg mjd imam yg paling byk hafazan al-Quran. Darimi, Sunan, Kitab al-Solah, hadith 1226.
8. Hadith larangan mendahului imam. Al-Darimi, 1283. Sekiranya jamaah tidak wajib, maka hadith ini tiada maknanya.
9. Hadith Abu Hurairah ra, ttg solat ibadat pertama dihisab dan syarat diterima segala amal, syarat brjaya dan selamat di Akhiat. Ini menunjukkan solat jamaah adalah wajib kerana solat tidak akan sempurna melainkan dgn jamaah.
10. Hadith yg menunjukkan berjalan kaki menuju solat jamaah pada malam gelpa akan mdpt cahaya sempurna di kegelapan Qiyamat. Dari Buraidah al-Aslami r.a., Rasulullah saw bersabda, “Gemibirakanlah orang yang …Dawud Solah, hadith 474; Tir, hdith 207; Ibn Majah, al-Masajid wa al-Jama`at, 773.
11. Solat jamaah mjd keampunan dosa. Mencari keampunan dosa adalah wajib, membasuh daki-daki dosa adalah wajib, maka solat jamaah adalah wajib.
12. pahala Solat jamaah spt pahala berhaji dan berihram. Mencari pahala yg besar sedemikina adalah wajib.
13. Melepaskan dari satu sifat nifaq menjamin iman “Tidaklah ada sesseorg yg memelihara solat melainkan mukmin.” al-Tabarani al-Kabir. Mencari kelepasan dr nifaq adaah wajib, maka jamaah wajib.
14. Masjid adalah tempat yg paling dicintai Allah, maka solat di tempat yg paling dicintai Allah adalah wajib, kerana mencari cinta Allah adalah wajib. Muslim 1076.
15. Pergi ke masjid mdpt nuzul (diyafah). Mengusahakan agar mdpt difayah di syurga adalah wajib bg sesiapa yg inginkan Akhirat. Abu Hurairah ra. HR Al-Bukhari, Muslim.
16. Subuh jamaah seumpama solat sepanjang malam. Mengusahakan solat spjg malam adalah wajib agar selamat di Akhirat. ‘Uthman ibn ‘Affan.
17. hadith Abu Dawud, memelihara solat 5 watu bersama iman, dijamin syurga, mengusahakan syurga adalah wajib. Abu Dawud, al-Solah, 365.
18. Abai isya’ dan subuh jamaah adalah sifat munafiq, keduanya adalah solat yang paling berat atas munafiqin. Membersihkan diri dari sifat nifaq adalah wajib, salah satu caranya hadir jamaah. Dari Abu Hurairah, “Sesungguh solat yg paling berat ke atas org2 munafiq ialah solat isya’ dan suabuh berjamaah…,”. Muslim, hadith 1041.
19. Abai solat jamaah tanda cinta dunia, benci mati, benci perang. Maka mengusahakan agar tidak cinta dunia dgn iltizam jamaah adalah wajib.
20. Hadith Abu Darda’ r.a. “Tiadalah sebuah qaryah atau kampong pedalaman yg tidak didirikan dikalangan mereka solat jamaah…Wajib atas mu solat jamaah, tidak jamaah dikuasai syaitan….” Mengelakkan rasukan dan penguasaan syaitan adalah wajib. Dawud, 460.
21. Menyempurnakan wudhu’, membanyakkan langkah untuk Solat Jamaah, dan menunggu solat selepas solat adalah Ribat dan mengangkat darajat dan kaffarah. Dari Abu Hurairah rasuullah saw bersabda, HR al-Imam Malik, Ahmad, 4, Nasaei, hadith 143.

No comments: