Pages

Friday, January 29, 2010

Cara melakukan solat

Written by asiamind
Wednesday, 30 July 2008 12:05
Solat dalam erti kata lain ialah sembahyang yang ditunaikan oleh umat islam tanda mengingati dan kesyukuran kepada pencipta alam sekalian iaitu Allah s.w.t . Solat adalah suatu perkara yang perkara wajib ditunaikan dan perlu dilakukan sebanyak lima kali sehari oleh setiap umat islam di suluruh dunia. Solat dilakukan dengan perlu mengikut hukum-hukum islam yang telah disyaratkan. Sekiranya melanggar salah satu syarat sah , syarat wajib atau rukun dalam solat, oleh kerana itu menjadi penyebab bahawa solat yang dilakukan adalah tidak sempurna dan juga tidak sah.

Sebelum melakukan solat, wajib mengambil whuduk iaitu air sembahyang bagi tujuan membersihkan di tempet-tempat tertentu. Setelah itu, berdiri tegak dan menghadap kiblat dengan tepat. Umat islam yang menunaikan waktu solat perlu melepasi dalam syarat sah dan wajib solat, Sesudah itu, niat di dalam hati untuk bersolat dengan lafaz niat yang betul,sesudah itu, lakukan takbiratul ihram ( Allah akhbar yang pertama ), kepada yang sihat, perlulah berdiri bagi melakukan solat tetapi pada yang kurang upaya boleh solat dengan pelbagai cara yang terbaik asalkan tidak bertentangan dengan agama islam, seterusnya wajib membaca surah Al-Fatihah, selepas membaca surah Al-Fatihah, lakukan rukuk beserta tama'ninah ( tenang, tertib dan tidak terburu-buru), sesudah itu iktidal beserta tama'ninah kemudian sujud dua kali beserta tama'ninah, seterusnya, sementetara waktu solat, lakukan duduk diantara dua sujud beserta tama'ninah,Tasyahhud akhir dengan bacaan Tasyahhud (baca dengan bacan yang betul), seterusnya lakukan duduk dalam keadaan Tasyahhud akhir, wajib selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w dalam Tasyahhud akhir, dan pengakhiran solat ialah memberi salam dan tertib. Mengikut ajaran agama islam, sekiranya Jika tertinggal bacaan doa qunut ( dalam waktu solat subuh sahaja) atau Tasyahhud awal, perlu membuat sujud sahwi selepas memberi salam.


SOLAT SUNAT ISTIKHARAH

Di dalam ajaran agama islam, umat islam digalakkan untuk melakukan solat-solat sunat bagi mendapat pahala di dunia mahupun di akhirat, solat sunat kebiasaanya dilakukan dengan tujuan-tujuan tertentu yang diniatkan dan agar dimakburkan permintaan hatinya oleh yang maha pencipta alam iaitu Allah s.w.t. Diantara solat-solat sunat dalam ajaran agama islam ialah solat sunat istikharah, solat sunat ini dilakukan pada malam hari iaitu pada 2/3 malam terakhir. Solat sunat istikharah ialah solat sunat yang meminta petunjuk untuk membuat pilihan sekiranya mempunyai peluang untuk memilih dan merasa sukar dan garu-ragu untuk memilih antara salah satunya daripada daripada pilihan itu. Oleh yang sedemikian, perlulah meminta petunjuk agar digerakkan hati untuk memilih yang terbaik daripada kalangan yanag terbaik contohnya sukar memilih pasangan hidup.

SOLAT SUNAT HAJAT

solat sunat hajat adalah solat yang dilakukan untuk meminta sesuatu hajat yang besar mahupun hajat yang kecil, untuk dicapai, solat sunat hajat dilakukan pada malam hari iaitu 2/3 malam terakhir. Solat sunat ini dilakukan dalam 2 rakaat. Solat sunat ini mempunyai kelainan kerana pada sujud yang terakhir, mukmim yang melakukan solat hajat itu perlu memuji-muji Allah dan besertakan dengan niat hajat yang hendak dicapai. Sesudah melakukan solat hajat, perlu berdoa sekali lagi agar permintaan mudah di makburkan.

No comments: