Pages

Monday, September 5, 2016

Lelaki cipta pesawat ke tempat kerja


Dapat memendekkan masa perjalanan selama tujuh minit
05 September 2016 12:11 AM

airplane, plane, small airplane, man build plane, self made plane to work, man fly to work, man fly plane to work, Czech republic, world news, trending news, viral news, latest news

GABUNGAN gambar merakamkan Frantisek Hadrava menarik Vampira sebelum meletakkannya di kawasan letak kereta berhampiran tempat kerjanya di Drevostroj, Ckyne. AGENSI
airplane, plane, small airplane, man build plane, self made plane to work, man fly to work, man fly plane to work, Czech republic, world news, trending news, viral news, latest news

Image result



PRAGUE 4 Sept. - Seorang lelaki dari Kampung Zdikov dekat barat daya Republik Czech mengejutkan orang ramai apabila mencipta kapal terbang sendiri untuk ke tempat kerja selepas dikatakan ‘tidak tahan’ dengan keletihan ketika memandu kereta.
Portal Oddity Central melaporkan, lelaki tersebut, Frantisek Hadrava dapat memendekkan tempoh perjalanan sehingga tujuh minit berbanding memandu selama 14 minit untuk ke tempat kerja di sebuah kilang kecil di Drevostroj di bandar Ckyne.
Bagaimanapun, Hadrava, 45, menganggap perjalanan ke tempat kerjanya terlalu lama sehingga memutuskan untuk mencipta pesawat ringan berasaskan model kapal terbang Mini-Max, sebuah pesawat Amerika Syarikat (AS), sejak dua tahun lalu.
Kini, Hadrava akan menerbangkan pesawat ringan buatannya yang mempunyai ruang kokpit terbuka untuk ke tempat kerja yang hanya mengambil masa selama tujuh minit.
“Sebelum ini saya cukup letih kerana terpaksa memandu antara 12 hingga 14 minit untuk ke tempat kerja namun dengan pesawat ini, saya dapat menjimatkan masa. Bagaimanapun, saya membuat sedikit lenco­ngan supaya tidak mengganggu orang ramai pada awal pagi yang menjadikan jarak perjalanan ke tempat kerja bertambah kepada tujuh minit,” katanya.
Pekerja kilang itu menjelaskan, dia akan meletakkan pesawatnya di kawasan letak kenderaan di luar tempat kerjanya sebaik sahaja mendarat di kawasan lapang yang bertenta­ngan dengan premis berkenaan.
Bagaimanapun, Hadrava memerlukan empat lot parkir kereta untuk meletakkan kapal terbang miliknya yang dinamakan Vampira itu.
Vampira seberat 175 kilogram yang dikuasakan dengan sebuah enjin tiga silinder, menggunakan enam liter minyak petrol bagi penerbangan selama sejam dan pesawat itu mampu mencapai kelajuan maksimum 91 kilometer sejam.
Menariknya, Hadrava ha­nya membelanjakan seba­nyak 100,000 Czech Coruna (RM16,956) bagi membangunkan Vampira.
Lelaki itu memberitahu mula jatuh cinta dengan kapal terbang ketika berusia 10 tahun selepas menonton sebuah dokumentari mengenai pesawat lama.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/lelaki-cipta-pesawat-ke-tempat-kerja-1.378684#sthash.aRAsd2zi.dpuf

No comments: