Pages

Tuesday, November 10, 2015

Universiti haramkan ‘couple’ makan bersuap


Universiti haramkan ‘couple’ makan bersuap

9 NOVEMBER 2015
Universiti haramkan ‘couple’ makan bersuap Gambar hiasan

JILIN - CHINA. Sebuah universiti di daerah Jilin, China menguatkuasakan pengharaman makan bersuap bagi pasangan kekasih di kafeteria kampus pusat pengajian itu.

Memetik laporan sebuah portal antarabangsa, penguatkuasaan peraturan baharu universiti berkenaan dilaksanakan selepas pihak pengurusan tidak dapat mengawal tingkah laku kurang sopan pelajarnya.

Kebanyakan pelajar universiti tersebut melahirkan rasa terkejut ke atas larangan yang dikenakan, bagaimanapun hampir kesemua pelajar melahirkan rasa geli hati terhadap peraturan baharu yang dirasakan tidak masuk akal itu.

Difahamkan, peraturan baharu yang dikenakan termasuk larangan berpegangan tangan dan berpelukan di kafeteria universiti.

Bagaimanapun larangan makan bersuap adalah peraturan yang paling menarik perhatian dan dianggap lucu oleh seluruh isi kampus.

Seorang pelajar kampus memberitahu pemberita bahawa dia tidak pernah melihat mana-mana pasangan makan bersuap di kafeteria universiti berkenaan.

Pelajar tersebut yang tidak mahu dinamakan bagaimanapun beranggapan peraturan tersebut mungkin diperlukan bagi pihak pengurusan yang ingin mengawal tingkah laku pelajar.

“Saya boleh terima peraturan-peraturan ini dan saya tidak akan buat kesilapan seperti ini.

“Dan juga… Saya tidak mempunyai teman lelaki,” katanya berseloroh.

Seorang pekerja kafeteria ketika ditemui pemberita mengesahkan dakwaan pelajar terbabit.

Menurutnya, dia tidak pernah melihat sebarang adegan suap-menyuap antara pasangan pelajar  sejak berkhidmat di kafeteria di universiti berkenaan.

Dalam pada itu, seorang guru berkata, peraturan baharu itu dikenakan hanya sebagai langkah pencegahan yang dilaksanakan di universiti itu.

No comments: