Pages

Tuesday, November 10, 2015

Ratu Elizabeth disaman?


Selebriti Bollywood mahu Britain pulangkan berlian RM654j
10 November 2015 12:37 AM


Ratu Victoria (kiri) memakai mahkota bertatah berlian Koh-i-Noor bergambar bersama Ratu Elizabeth ketika kecil. AGENSI

LONDON 9 Nov. - Pemerintah Britain, Ratu Elizabeth II bakal berdepan tindakan undang-undang apabila sekumpulan ahli perniagaan India dan selebriti Bollywood menuntut pemulangan sebutir berlian yang menghiasi mahkota diraja negara ini.
Batu permata seberat 105 karat digelar Koh-i-Noor yang dipercayai dilombong di India kira-kira 800 tahun lalu itu, dihadiahkan kepada bonda Ratu Elizabeth II, Ratu Victoria semasa Britain menjajah India.
Tuntutan undang-undang itu dikemukakan di Mahkamah Tinggi London dan dibiayai kumpulan Titos diketuai pengasasnya, David de Souza.
“Berlian Koh-i-Noor merupakan satu daripada artifak yang ‘dicuri’ dari India. Penjajah Britain bukan sahaja ‘merompak’ kekayaan rakyat India, tetapi juga memusnahkan maruah negara itu (India),” katanya kepada Sunday Telegraph seperti dilaporkan Mail Online.
Bagaimanapun, usaha membawa pulang berlian Koh-i-Noor yang bernilai 100 juta pound (RM654 juta) itu agak janggal kerana Perdana Menteri India, Narendra Modi dijangka mengunjungi Istana Buckhingham minggu ini.
Bintang Bollywood, Bhumicka Sing berkata, Koh-i-Noor adalah sebahagian daripada sejarah dan kebudayaan India, sekali gus tanpa ragu-ragu ia perlu dikembalikan kepada India.
Kerajaan Britain menolak tuntutan supaya berlian itu dipulangkan selepas ia dihadiahkan kepada Ratu Victoria pada 1851 oleh pemimpin terakhir Sikh, Duleep Singh semasa penjajahan Britain di Punjab.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/ratu-elizabeth-disaman-1.156753#sthash.S56Z2NwE.dpuf

No comments: