Pages

Thursday, July 23, 2015

5 gunung meletus serentak

Jakarta: Letusan lima gunung berapi di Indonesia semalam menyebabkan beberapa bahagian di negara itu dilitupi awan debu tebal yang mengakibatkan tiga lapangan terbang ditutup.
Pakar gunung berapi Indonesia, Surono berkata, gunung Raung di Pulau Jawa sejak beberapa minggu lalu memuntahkan debu dan batuan ke udara setinggi dua kilometer.
Gunung berapi Gamalama dan Dukono yang terletak di kepulauan Moluccas turut meletus serta mengeluarkan debu ke udara.
Keadaan diburukkan lagi selepas gunung Sinabung di Sumatera dan gunung Karangetang di pulau Siau turut meletus, semalam.
Lebih 13,000 penduduk yang majoritinya tinggal di kaki gunung Sinabung telah dipindahkan akibat aktiviti gunung berapi berkenaan sejak bulan lalu.
Kata Surono, letusan lima gunung berapi secara serentak itu bukan dicetuskan oleh aktiviti luar biasa.
“Penilaian kami menunjukkan tiada fenomena luar biasa yang menyebabkan letusan lima gunung berapi secara serentak ini,” ujarnya.
Menurutnya, semua letusan berkenaan berlaku secara semula jadi dan perkara normal di negara yang mempunyai kira-kira 130 gunung berapi aktif.
Jurucakap Kementerian Pengangkutan, Julius Adravida Barata berkata, lapangan terbang Jember dan Banyuwangi ditutup lewat kelmarin manakala lapangan terbang Bali ditutup selama beberapa jam semalam.
Media melaporkan, 37 penerbangan di Lapangan Terbang Antarabangsa Ngurah Rai di Bali terpaksa dibatalkan.
Letusan gunung Raung pada awal bulan ini menyebabkan kekecohan di lapangan terbang berkenaan apabila menyebabkan ribuan pelancong terkandas.
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 23 Julai 2015 @ 6:20 AM


SEORANG penunggang motosikal melintasi Gunung Raung yang masih mengeluarkan debu ke udara kelmarin.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/65573#sthash.9iD8lv4l.dpuf

No comments: