Pages

Thursday, June 11, 2015

Penduduk India dibayar guna tandas awam



GAMBAR fail pada 18 November 2014 menunjukkan dua lelaki India membuang air kecil pada sebuah dinding bangunan di New Delhi. - AFP


AHMEDABAD – Sebuah dewan bandar raya di barat India merancang membayar warga kota supaya menggunakan tandas awam selepas terdesak untuk menghentikan orang ramai daripada membuang air kecil dan besar di tempat awam.
Perbadanan Dewan­ Bandar Raya Ahme­dabad (AMC) memutuskan untuk membayar orang awam 1 rupee (5 sen) untuk setiap kunjungan dalam usaha memancing mereka menggunakan 300 tandas awam yang disediakan dan tidak lagi membuang air kecil pada dinding bangunan.
Pegawai kesihatan AMC, Bhavikk Joshi berkata, tawaran itu akan dilaksanakan di 67 tandas awam di seluruh Ahmedabad yang merupakan bandar utama negeri Gujarat, barat India.
“Sekiranya berjaya, projek ini akan dilaksanakan di semua 300 tandas di Ahmedabad,” kata Bhavikk.
Langkah itu merupakan usaha terbaru untuk menggalakkan rakyat India menggunakan tandas selepas pengumuman kempen kebersihan yang diterajui Perdana Menteri, Narendra Modi pada tahun lalu.
“Idea projek ini adalah untuk menghalang pembuangan najis di tempat awam di beberapa bahagian di bandar raya ini di mana orang ramai masih membuang air besar secara terbuka walaupun terdapat kemudahan tandas awam,” kata pengerusi jawatankuasa AMC, Pravin Patel.
Dalam pada itu, Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menganggarkan hampir 594 juta orang atau separuh populasi India masih membuang air di tempat terbuka. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0610&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3chS1aZav 
Hakcipta terpelihara 

No comments: