Pages

Wednesday, March 4, 2015

Gempar kemunculan ‘anaconda’

Oleh ROSHANIZA ABDUL HALIM




TAIPING – Kehadiran seekor ular sawa sebesar tiang elektrik dan berat lebih 50 kilogram yang melintas di atas jalan telah menggemparkan penduduk di Kampung Jaha, Sungai Matang, Matang dekat sini malam kelmarin.
Penduduk kampung berusaha untuk menangkap ular sawa seakan-akan ‘anaconda’ sepanjang enam meter itu, namun gagal berbuat demikian sebelum bertindak menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) untuk tindakan lanjut.
Ketua Operasi JPAM Larut Matang dan Selama, Koperal Mohd. Radzi Basri berkata, pihaknya menerima laporan kejadian pada pukul 10.41 malam sebelum bergegas ke lokasi bersama tiga anggota.
“Kami berdepan sedikit kesukaran dan mengambil masa lebih 20 minit untuk menjinakkan ular sawa itu berikutan saiznya yang begitu besar dan panjang.
“Bagaimanapun, dengan bantuan sekumpulan penduduk kampung, ular sawa tersebut berjaya ditangkap,” katanya di sini semalam.
Mohd. Radzi menambah, ular sawa itu dipercayai keluar dari habitatnya untuk mencari kawasan yang sejuk dan lembap memandangkan cuaca ketika ini panas.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0304&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_06.htm#ixzz3TLqaY4wD 
Hakcipta terpelihara 

No comments: