Pages

Wednesday, February 18, 2015

50 juta penduduk AS tempoh cuaca sejuk ekstrem

 

SATU pasangan berjalan berpegang tangan di jalan raya dipenuhi salji akibat cuaca sejuk yang melanda Boston, Massachusetts pada 15 Januari lalu.- REUTERS


BOSTON – Cuaca paling sejuk dalam sejarah melanda timur Amerika Syarikat (AS) kelmarin, manakala ribut salji melumpuhkan negeri-negeri di tengah AS sebelum bergerak ke arah tengah negara itu pagi semalam.
Salji tebal dan ais bergerak ke arah timur dari Tanah Pamah Selatan dan melanda negeri Missouri, Arkansas, selatan Illinois, Tennessee, Kentucky, Indiana serta Ohio, lapor Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan (NWS).
Di selatan AS, hujan air batu dijangka turun di negeri Carolina Utara, Carolina Selatan, Virginia, Mississippi dan Georgia.
Cuaca buruk itu memaksa lebih 1,800 penerbangan di AS dibatalkan ,manakala lapangan-lapangan terbang di Carolina Utara dan Tennessee adalah yang paling teruk terjejas.
Suhu sejuk ekstrem juga menyebabkan lapisan ais melitupi negeri Tennessee sekali gus memaksa sejumlah jalan raya, sekolah dan lokasi tarikan pelancong ditutup.
Banyak kereta tergelincir di jalan raya berhampiran Louisville, Kentucky, dengan angka kemalangan meningkat enam kali ganda daripada biasa, manakala lebih 1,000 jentera penyodok salji digunakan untuk membuang ais di jalan raya.
“Kira-kira 50 juta rakyat AS menempuh cuaca sejuk yang mencatat rekod baharu iaitu -15 darjah Celsius di bandar raya New York berbanding -12.8 darjah Celsius pada 16 Februari 2003. Washington pula mencatatkan -14.4 darjah Celsius berbanding -11.7 darjah Celsius pada 1987,” kata pakar cuaca NWS, Brian Hurley. – Reuters


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0218&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz3S40EYyvu 
Hakcipta terpelihara 

No comments: