Pages

Friday, December 26, 2014

Pondok telefon awam jadi kios perniagaan



SEORANG wanita berdiri di pondok telefon merah di London, Britain yang diubah suai menjadi kios menjual air kopi dan perkhidmatan mengilap kasut.- AGENSI


LONDON – Sebuah syarikat di Britain menukar pondok telefon awam di negara itu menjadi kios perniagaan yang menjual minuman, gula-gula dan kedai kasut.
Syarikat Red Kiosk mengubah suai lebih 100 pondok telefon ikonik berwarna merah yang terkenal di Britain itu sebagai kios perniagaan sekali gus membuka peluang pekerjaan kepada usahawan muda.
Langkah itu diambil susulan kejayaan dua kios kedai kopi yang dibuka di bandar Brighton dan Aberdeen.
Pondok telefon berwarna merah tersebut merupakan salah satu warisan di Britain tetapi semakin dilupakan ekoran kemajuan sistem telekomunikasi ketika ini.
Seorang jurucakap syarikat itu berkata, orang ramai atau majlis tempatan boleh menyewa pondok telefon berkenaan dan menukarnya menjadi pelbagai bentuk kios perniagaan.
“Usaha ini bukan sahaja mampu membuka peluang perniagaan kepada penduduk setempat dan pada masa yang sama dapat mengekalkan pondok telefon merah yang merupakan warisan negara,” katanya. – AGENSI


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1226&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3Mx1JMn00 
Hakcipta terpelihara 

No comments: