Pages

Monday, November 3, 2014

Dibunuh kerana tukar lirik lagu

Seoul: Presiden Korea Utara Kim Jong Un dilapor mengarah seorang pegawai kanan tenteranya diheret keluar dari rumah dan ditembak oleh skuad penembak kerana mengubah seni kata lagu kebangsaan negara itu ketika berkaraoke.

Kim dilapor berang selepas mengetahui lelaki itu mengubah senikata yang bermaksud ‘terima kasih kepada parti kami’ kepada ‘terima kasih kepada parti anda’ dan ‘Bencikan musuh anda, cinta negara anda,’ kepada ‘Bencikan isteri anda, cintakan wanita simpanan anda.’
Pemimpin tertinggi Korea Utara berkata, tindakan lelaki itu adalah tanda memberontak dan dia diheret keluar dari rumahnya sebelum ditembak mati keesokannya.
Laporan dari Korea Selatan menyatakan, lelaki itu mulanya melakukan kesilapan, tetapi selepas menyedarinya, dia cuba berjenaka.
Baru-baru ini, beberapa bekas pemimpin tentera juga mati ditembak skuad penembak selepas mereka ditangkap menonton drama Barat.
Sebelum ini, menyanyi lagu patriotik dianggap sebagai mengisi masa terluang, tetapi kini ia mungkin dikaji memandangkan ada risiko untuk dihukum bunuh jika tersilap lirik. 
- Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 3 November 2014 @ 5:04 AM
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/6084#sthash.ZK1WtUUY.dpuf

No comments: