Pelancongan angkasa lepasINDUSTRI pelancongan kini melangkah setapak lagi dengan menawarkan percutian ke angkasa lepas selepas angkasawan Rusia, Yuri Gagari menjadi manusia pertama menyertai penerbangan bersejarah yang menjadi lambang kemajuan sains dan teknologi pada 1961.

Sejajar dengan usaha itu, firma swasta kini berlumba-lumba menyediakan perkhidmatan terbaik kepada mana-mana individu berkemampuan yang mahu merasai pengalaman melancong ke angkasa lepas dengan menaiki pesawat komersial yang berkelajuan seperti roket.

Mereka akan dibawa menaiki pesawat suborbital sehingga berada pada ketinggian kira-kira 100 kilometer (Garisan Karman) sebelum kembali ke bumi.

Ia turut memberi peluang kepada pelancong merasai keajaiban angkasa lepas termasuk pengalaman graviti kosong dalam tempoh beberapa minit.

Pakej pelancongan yang bernilai jutaan ringgit pula memberi peluang kepada individu untuk terbang lebih tinggi ke orbit rendah bumi dan berkunjung ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS).

Perkembangan rancak industri pelancongan angkasa tersebut dilihat bakal memberi peluang kepada semua lapisan masyarakat kerana kos percutian terbabit dikatakan akan menjadi lebih murah berbanding sebelum ini.