Pages

Friday, September 5, 2014

Arab Saudi nafi pindah makam Nabi



Masjid Nabawi di Madinah di mana terletak makam Rasulullah SAW. - AGENSI
JAKARTA 4 Sept. - Kerajaan Arab Saudi menafikan akan memindah makam Nabi Muhammad SAW seperti yang dilaporkan media antarabangsa beberapa hari lalu.
Penafian berita dibuat oleh Duta Besar Arab Saudi ke Indonesia, Mustofa bin Ibrahim Al-Mubarok kepada Menteri Agama Indonesia, Lukman Hakim pada satu pertemuan di Kementerian Agama, di sini hari ini.
"Duta Besar (Arab Saudi) menjelaskan berita itu sumbernya berasal dari (media) The Independent dan ia bukannya kenyataan rasmi pemerintah Arab Saudi. Itu (laporan berkenaan) tidak benar sama sekali," kata Lukman kepada wartawan.
Lukman berkata, kerajaan Arab Saudi menyifatkan laporan berita tentang pemindahan makam Nabi Muhammad SAW itu sebagai fitnah yang bertujuan memecah belahkan umat Islam di seluruh dunia.
Duta Besar Arab Saudi itu juga meminta umat Islam di seluruh dunia supaya tidak mudah terpengaruh dengan laporan berita yang tidak benar itu.
"Pemerintah Arab Saudi tidak mempunyai rancangan (untuk memindahkan makam Nabi Muhammad SAW) seperti yang dilaporkan.
"Sebaliknya, kerajaan Arab Saudi mempunyai komitmen yang cukup besar untuk terus melindungi makam Rasulullah kekal di Masjid Nabawi," tambah Lukman.
Media antarabangsa sebelum ini melaporkan Arab Saudi merancang untuk memindahkan makam Nabi Muhammad SAW dari Masjid Nabawi di Madinah bagi mengelakkan kawasan itu menjadi tapak pemujaan.
Berita yang bersumberkan laman web The Independent itu mendakwa jasad Nabi Muhammad SAW akan dipindahkan ke tanah perkuburan al-Baqi yang terletak berhampiran Masjid Nabawi.
Bagaimanapun, lokasi baharu makam Nabi Muhammad SAW tidak akan didedahkan dan tidak akan ditandakan. - UTUSAN


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140905/lu_03/Arab-Saudi-nafi-pindah-makam-Nabi#ixzz3CNodEXj5
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: