Pages

Friday, August 15, 2014

Sheikh Abdurrahman Al-Sudais, Imam Masjidil Haram, telah mengecam pertubuhan Negara Islam Iraq dan Syria



MEKAH, ARAB SAUDI ~ JUMAAT 15 OGOS 2014

Sheikh Abdurrahman Al-Sudais, Imam Masjidil Haram, telah mengecam pertubuhan Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS) dan menyifatkan mereka adalah golongan Khawarij zaman moden hingga memalukan dan menghina syariah jihad dalam Islam.

Sewaktu khutbahnya di Masjidil Haram, Sheikh Abdurrahman Al-Sudais berkata, ISIS hampir sama dengan kumpulan Khawarij zaman dulu yang fahaman agama yang menyimpang jauh daripada tujuan yang difirmankan Allah (SWT).

ISIS, katanya hanya memburukkan Islam yang bersifat manusiawi dan toleran.

Menurut beliau lagi, orang awam yang tidak mengetahui Islam secara mendalam akan menganggap tindakan ISIS itu berasal dari Islam sedangkan yang dilakukan kumpulan itu sama sekali bertentangan dengan ajaran Islam.
Ini hanya memburukkan imej Islam yang bersifat teduh, manusiawi, toleran dan moderat.

Menurut Sheikh Abdurrahman Al-Sudais lagi, orang-orang awam yang tidak mengetahui Islam dengan benar pasti akan mengatakan bahawa tindakan ISIS itu berasal dari Islam.

Imam besar Masjidil Haram itu juga mengingatkan pemuda Islam supaya tidak terpedaya dengan slogan kumpulan berkenaan dan mengikuti perjuangan mereka.

“Mereka sebenarnya bertujuan untuk menghancurkan kesatuan masyarakat Islam, walaupun slogan yang mereka bawa berasal daripada istilah dalam Islam,” katanya.

Menurut Sheikh Abdurrahman Al-Sudais lagi, pengikut ISIS dijadikan perantaraan untuk tujuan yang sangat remeh dan jalan untuk memenuhi hawa nafsu jahat pemimpin kumpulan itu.

“Akhirnya mereka bertindak SOMBONG dan SESAT,”

No comments: