Pages

Wednesday, August 20, 2014

Qaradawi istihar IS langgar hukum syariat


  • News Code : 621971
Brief
Ulama yang berpengkalan di Qatar mengistiharkan Negara Khilafah yang cuba dibentuk oleh pengganas IS melanggar hukum syariat.
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Yusuf Qaradawi yang sering menimbulkan berbagai kontroversi pada hari Sabtu lalu mengumumkan pengistiharaan yang dilakukan oleh militan Negara Islam (IS) untuk menegakkan negara khilafiyah bertentangan dengan hukum hakam syariat.
Pada hari Sabtu lalu para militan IS yang menguasai beberapa wilayah di Iraq dan Syria memaksa umat Islam di seluruh dunia menyatakan taat setia mereka kepada pemimpin mereka Abu Bakar al-Baghdadi.
Sheikh Qaradawi yang sebelum ini merupakan pemimpin spiritual Ikwanul Muslimin berkata, pengistiharaan Negara Khilafiyah itu bertentangan dengan hukum hakam syariah Islam.
Abu Bakar al-Baghdadi dalam satu rakaman suara meminta umat Islam memberikan sokongan terhadap negara yang ingin dibentuknya dengan mengirim tentera dan bekalan logistik.
"Mereka yang mampu berhijrah ke Negara Islam hendaklah berhijrah, sebagaimana kewajipan hijrah ke rumah Allah," kata Abu Bakar al-Baghdadi.
Menurut sumber pengganas tersebut, permintaan ini tertakluk kepada mereka yang mempunyai kemahiran dalam bidang ketenteraan, pengurusan,kedoktoran dan kejuruteraan dalam berbagai bidang.
Al-Baghdadi juga turut meyeru militan dengan berkata, "Saudara-saudara kamu di seluruh dunia sedang menunggu untuk diselamatkan."

No comments: