Pages

Thursday, June 5, 2014

Google lancar 180 satelit


Google merancang menghubungkan dua pertiga kawasan di dunia yang masih tidak menikmati akses Internet dengan kemudahan itu selepas merancang melancarkan sebanyak 180 buah satelit ke angkasa lepas. - AGENSI
NEW YORK 4 Jun - Peneraju enjin carian global, Google Inc dilapor bakal melancarkan sekum-pulan 180 buah satelit ke ruang angkasa lepas dalam usaha syarikat menyediakan akses Internet ke se-luruh dunia.
Dengan pelancaran kumpulan satelit itu, Google bakal memberi manfaat kepada sekurang-kurang-nya 4.8 bilion penduduk atau dua pertiga kawasan di dunia yang masih tidak menikmati kemudahan Internet.
Untuk itu, syarikat yang ber-pangkalan di California, Amerika Syarikat (AS) tersebut bakal mem-belanjakan lebih AS$1 bilion (RM3.2 bilion) untuk pembangunan teknologi tersebut yang akan me-nyaingi usaha Facebook dalam menghubungkan kawasan-kawasan terpencil di dunia.
Bagaimanapun, butiran berhu-bung pelancaran satelit itu ma-sih tidak jelas, namun Wall Street Journal dalam laporannya menga-takan satelit tersebut dibina da-lam saiz yang agak kecil dengan kapasiti yang agak tinggi dan akan mengelilingi Bumi pada ‘ketinggian yang lebih rendah berbanding satelit biasa’.
Usaha Google itu diketuai oleh pengasas komunikasi satelit O3b Networks yang difahamkan akan menggandakan jumlah pe-ngeluaran satelit bergantung ke-pada reka bentuk terakhir peralatan berkenaan.
Menurut Mail Online, projek satelit itu adalah yang terbaharu dihasilkan dari Lembah Silikon dalam usaha menghubungkan dunia dengan rangkaian Internet beserta harapan akan meningkatkan pen-dapatan syarikat.
Facebook dalam pada itu se-dang membangunkan pesawat tanpa juruterbang atau drone yang menggunakan kuasa solar, satelit dan laser dalam usaha menyampaikan akses Internet kepada negara-negara mundur.
Sementara itu, Google dalam projek berasingannya yang di-gelar sebagai 'Projek Loon', se-dang mereka bentuk belon yang diterbangkan pada altitud tinggi bagi menyediakan perkhidmatan jalur lebar kepada kawasan-ka-wasan terpencil di dunia.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140605/lu_11/Google-lancar-180-satelit#ixzz33i9Bk75m
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: